Swedbank får pris för e-faktura

Swedbank har fått utmärkelsen IDC EMEA 2007 för bästa innovation inom informationsteknologi. Det är bankens nya e-faktureringssystem som nu gör det möjligt att skicka och ta emot e-faktura från företag till företag som får priset. Systemet baseras på befintliga tjänster från TietoEnator och har utvecklats för att passa Swedbanks företagskunder.

– Priset är ett kvitto på att vi satsade rätt när vi valde att kombinera vårt eget starka distributionsnätverk med Tieto Enators tekniska kompetens. Det nya systemet är flexibelt för stora och små företag och sparar mycket tid. E-faktura är dessutom miljövänligt, säger Leif Karlsson, chef för Betalningar på Swedbank.

Projektet med det nya e-fakturasystemet har gått från idé till verklighet på ett år. Nu kan Swedbanks företagskunder även skicka och ta emot fakturor företag emellan. Tidigare var detta endast möjligt från företag till konsument och för storföretag som investerade i den här typen av tjänster. Undersökningar visar att företag kan spara mellan 350 och 700 kronor per faktura med e-fakturering.

Priset delas ut av företaget IDC och syftar till att ge erkänsla åt enastående organisationer inom EMEA med bevisade kunskaper inom användning av informations- och kommunikationsteknik (ICT) som ett verktyg för verksamhetsinnovation och transformation.

Läs mer om e-faktura på www.swedbank.se/efaktura

För ytterligare information:
Leif Karlsson, chef Betalningar, Swedbank, tfn: 08-585 912 67