Swedbank flyttar årsstämman till Folkets Hus

För att begränsa risken för smittspridning av coronaviruset (COVID-19) har Swedbanks styrelse beslutat om ett antal försiktighetsåtgärder i samband med årsstämman.

Aktieägare i Swedbank AB (publ) är sedan tidigare kallade till årsstämma torsdagen den 26 mars 2020 klockan 11.00. Styrelsen har idag beslutat byta lokal till Folkets Hus, Barnhusgatan 12-14 i Stockholm.

Den nya lokalen ökar möjligheten för deltagare att hålla säkerhetsavstånd med anledning av smittorisken.

Årsstämman börjar som tidigare meddelats klockan 11.00 den 26 mars 2020.

För aktieägare som känner sig oroliga för smittspridning eller tillhör någon av riskgrupperna vill vi påminna om möjligheten att delta via ombud istället för att närvara personligen. Vi ber även aktieägare som misstänker smitta, har upplevt sjukdomssymptom under de senaste två veckorna eller har befunnit sig i ett riskområde - att inte närvara personligen utan delta via ombud. Det gäller också den som har varit i nära kontakt med någon som är smittad med coronaviruset.

Fullmakt för ombud att företräda aktieägare finns för nedladdning via länken nedan.

Kringarrangemangen runt årsstämman kommer också att hållas så begränsade som möjligt. Bland annat har banken beslutat ställa in samlingen med bankledningen före årsstämman och det kommer inte att serveras någon förtäring. Planerade anföranden begränsas till ett minimum och antalet närvarande representanter från banken begränsas.

Media kommer fortsatt ha möjlighet att ta del av stämman och intervjua styrelsens ordförande och vd.

Swedbank kommer att föreslå årsstämman att möjliggöra för aktieägare att följa årsstämman direkt via webben.

Ytterligare information kommer att skickas till de aktieägare som redan anmält sig till årsstämman.
Swedbanks styrelseordförande Göran Persson och vd Jens Henrikssons anföranden kommer att finnas tillgängliga på bankens webbsida efter årsstämman.

Länk till fullmakt – fysisk person

Länk till fullmakt – juridisk person

Kontakt:
Gregori Karamouzis, chef Investor Relations, Swedbank, tel: + 46 72 740 63 38
Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tel + 46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 99 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2019 uppgick rörelseresultatet till 24 420 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se