Swedbank förtidsinlöser och återköper förlagslån

Swedbank arbetar aktivt för att hantera bankens kapitalstruktur och som ett led i detta har Swedbank ansökt om och beviljats tillstånd från Finansinspektionen att återköpa utgivna efterställda så kallade Tier 2 lån till ett värde av 5 miljarder kronor. Tillståndet från Finansinspektionen är giltigt till och med den 31 augusti 2011.

Återköp kommer att göras av sådana förlagslån där Swedbank har rätt till förtidsinlösen under åren 2011 och 2012. Vidare kommer Swedbank, med stöd av Finansinspektionens tillstånd, att lösa in utestående Tier 2 lån om 97,8 miljoner GBP (ISIN XS0257529296) vid tidpunkt för bankens rätt till förtidsinlösen den 22 juni 2011.

Swedbank har i nuläget ingen avsikt att ersätta de lån som återköps eller förtidsinlöses genom att emittera nya förlagslån. Bankens fokus för att säkra stabiliteten i balansräkningen är på kärnprimärkapitalet, som tidigare kommunicerats. Sedan halvårsskiftet 2008 har Swedbank förbättrat kärnprimärkapitalrelationen med 7,4 procentenheter till 14,9% i mars 2011.

Återköpen kommer att hanteras av Swedbank Markets och Bank of America Merrill Lynch. Det maximala återköpsbeloppet uppgår till 5 miljarder kronor i enlighet med Finansinspektionens medgivande, men volymen som de facto återköps kan komma att bli lägre beroende på marknadens intresse av att avyttra nämnda förlagslån. Swedbank har idag ingen avsikt att genomföra något så kallat tender offer i marknaden avseende någon del av bankens utestående förlagslån.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Erikson, Chef för Group Treasury, Swedbank, tfn: 08-585 908 89
Thomas Backteman, Koncernkommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166

För information gällande återköpsprocessen, vänligen kontakta:
Ted Karlsson, Swedbank Markets DCM, tfn: 08-700 99 87

SE0002268417

SE0002288381

SEK

Swedbank är banken för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder Swedbank ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,5 miljoner privatkunder och ca 535 000 företagskunder med 377 kontor i Sverige och 224 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Japan, Ryssland och Ukraina. Per den 31 mars 2010 uppgick balansomslutningen till 1 890 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se