Swedbank fortsätter stödja svensk fotboll

I 40 år har Swedbank varit med i matchen som partner till Svenska Fotbollförbundet. Nu förlängs samarbetet med tre år och omfattar även Skolbollen – ett aktivitetsprogram för rörelseglädje i skolan.

Swedbank började sitt samarbete med Svenska Fotbollförbundet för 40 år sedan, långt innan Thomas Ravelli säkrade VM bronset 1994, och nu förlängs samarbetet i ett nytt treårigt avtal.

Swedbank är aktivt i flera projekt tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och på senare tid har fokus lagts på barn och unga. 2021 gick Swedbank in som officiell partner till Fotbollsskolan Lira Blågult, en av Sveriges största fotbollsskolor för barn 6–12 år, och nu senast i Skolbollen, ett aktivitetsprogram som ger elever möjlighet att uppleva rörelse som något positivt, utvecklas socialt och våga utmana sig själva.

På sikt är syftet att eleverna ska må bättre, lyckas bättre i skolan och leva ett aktivare liv. Swedbank föreläser också om privatekonomi för elever på de fotbollsgymnasier som är kopplade till Svenska Fotbollförbundet.

- Vi har en lång tradition av att stötta svensk fotboll och för oss handlar fotboll mer om integration, inkludering, hälsa och jämställdhet, än om resultat. Vi tror att barn och unga som lär sig att samarbeta och vara lagspelare skapar förutsättningar för starkare samhällen där vi tar hänsyn till varandra och löser utmaningar som ett lag. Uppväxt och tillväxt hänger ihop. Det är därför vi engagerar oss i svensk fotboll, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Swedbank och fortsätter:

- Genom att aktivt sponsra svensk fotboll och visa att vi är med i matchen skapar vi tillsammans med Svenska Fotbollförbundet resultat som gör skillnad i samhället, långt efter 90 spelade minuter.

Det har hänt mycket med svensk fotboll sedan Swedbank inledde samarbetet med Svenska Fotbollförbundet.

- Att Swedbank har stöttat oss sedan 1982 har bidragit till att svensk fotboll har utvecklats till det den är idag. När vi jobbar på rätt sätt skapar fotbollen förändring på riktigt i samhället eftersom fotboll är så mycket mer än ”bara” fotboll. För barn och unga är fotbollen många gånger en jätteviktig del i uppväxten. Swedbank förstår detta och är en viktig partner, speciellt nu när vi utökar våra satsningar på barn och unga, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

Kontakt:
Ralf Bagner, pressansvarig Swedbank, ralf.bagner@swedbank.se, 0730-421649

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se