Swedbank har fått tillstånd att använda IRK-metoden inom Swedbank Finans

Finansinspektionen har gett Swedbank tillstånd att, från och med den 30 juni 2009, använda IRK-metoden (Intern Riskklassificeringsmetod) för att beräkna riskvägda tillgångar i Swedbank Finans AB (publ) och i ML Rental AB (tillsammans kallade Swedbank Finans). Swedbank Finans utlåning utgör cirka 2,5 procent av koncernens totala utlåning varför implementeringen av IRK-metoden i Swedbank Finans marginellt kommer att minska koncernens kapitalbehov. Swedbank har vid införandet av IRK-metoden valt ett konservativt synsätt vilket resulterar i att den genomsnittliga riskvikten för Swedbank Finans portfölj kommer att uppgå till cirka 75 procent av riskvikten enligt den tidigare använda schablonmetoden. IRK-metoden kommer att appliceras på runt 96 procent av Swedbank Finans totala kreditexponering. De riskvägda tillgångarna för återstående del – vilken främst består av exponering mot stater, offentlig sektor samt icke vinstdrivande organisationer – beräknas i enlighet med schablonmetoden. Övergången till IRK i Swedbank Finans innebär att Swedbankkoncernens primärkapitalrelation och totala kapitaltäckningsgrad proforma stärks med ca 10 räntepunkter per den 31 mars 2009, baserat på fullt implementerade Basel 2-regler. För ytterligare information: Johannes Rudbeck, Head of Investor Relations, Swedbank, phone: +46 70 582 56 56 Anna Sundblad, Press Manager, Swedbank, phone: +46 70 321 39 95