Swedbank har tagit emot krav från Pensionsmyndigheten

Swedbank har idag fått in ett krav från Pensionsmyndigheten. Det gäller Swedbanks historiska roll som förvaringsinstitut för fonden Optimus High Yield 2012–2015.

Swedbank har tagit emot en skrivelse som rör Swedbanks roll som förvaringsinstitut för fonden Optimus High Yield 2012–2015. Pensionsmyndigheten har ställt ett krav på banken om 4 miljarder kronor. Kravet rör ett tio år gammalt ärende och har inte föregåtts av någon skriftväxling eller information till Swedbank från Pensionsmyndigheten. Banken avsätter nu relevanta resurser för att hantera ärendet och svara Pensionsmyndigheten.

─ Vi kommer att gå igenom och värdera kravet som riktas mot banken som förvaringsinstitut, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank.

Banken gör inte någon reservering med anledning av kravet från Pensionsmyndigheten.

Kontakt:
Unni Jerndal, senior rådgivare, telefon 0730-921180
Annie Ho, chef investerarrelationer, telefon 070-2437815

Denna information är sådan som Swedbank är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-01 20:40 CET.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se