Swedbank Hypotek går över till säkerställda obligationer

Från och med den 21 april går Swedbank Hypotek över till säkerställda obligationer som huvudsaklig upplåningsform. Övergången sker genom en konvertering av utestående långfristiga obligationer till säkerställda obligationer med kreditbetyget AAA från Standard and Poor’s och Aaa från Moody’s. Efter konverteringen kommer Swedbank Hypotek att börja emittera säkerställda obligationer med samma kreditbetyg.

– Swedbank verkar på upplåningsmarknader över hela världen och vi har märkt att det finns ett stort intresse för säkerställda obligationer från Swedbank Hypotek, säger Jan Lilja, VD för Swedbank Hypotek. Ratinginstituten Standard and Poor’s och Moody’s har nu bekräftat den mycket goda kvalitén på vår kreditstock genom att ge det högsta kreditbetyget, AAA, på våra säkerställda obligationer.

Övergången kommer att ge Swedbank Hypotek tillgång till ännu fler kategorier av investerare och kan därigenom bredda investerarbasen ytterligare. Det ger goda förutsättningar att fortsätta erbjuda attraktiva priser till bolånekunderna.

Innehavare som berörs av konverteringen kommer att få ett separat meddelande. Läs mer på www.swedbank.se/hypotek.

För ytterligare information:
Mikael Inglander, Finansdirektör, Swedbank, tfn: 08-585 913 14