Swedbank i Almedalen: Norska Oljefonden till Swedbanks seminarium om ägaransvar

Hur agerar stora kapitalförvaltare som ägare i börsnoterade bolag? Hur fungerar den svenska och nordiska ägarmodellen i ett internationellt perspektiv? Vilka ägarfrågor är viktiga framöver? Vad tycker bolagsstyrelserna och näringslivet om institutionella ägares inflytande? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras på Swedbanks seminarium om ägaransvar.

Yngve Slyngstad – en av världens mäktigaste fondförvaltare
Swedbank är glada och stolta över att kunna hälsa Yngve Slyngstad, VD för Norges Bank Investment Management (NBIM), välkommen som en av deltagarna på seminariet. Norges Bank Investment Management ansvarar för förvaltningen av det som populärt kallas för Oljefonden och är en av världens mäktigaste fonder. Det förvaltade kapitalet i fonden uppgår till cirka NOK 7 000 miljarder och består av inkomsterna från den norska statens oljeverksamhet.

Oljefonden tar genom ett aktivt ägande ställning i hållbarhetsfrågor och arbetar för främja aktieägarnas rättigheter och uppmuntra bättre sociala och miljömässiga förhållanden i företag.

Namnkunnig panel
I panelen deltar förutom Yngve Slyngstad, VD Norges Bank Investment Management även Charlotte Strömberg, styrelseordförande i Castellum, Tomas Nicolin, styrelseledamot i bland annat i SEB, Carolin af Ugglas, vice VD Svenskt Näringsliv samt Jan Andersson, styrelseledamot Swedbank Robur Fonder AB.

När: onsdagen 1 juli klockan 12.00–13.00
Var: Strandgatan 35, Visby

Seminariet leds av Sandro Scocco, chefsekonom på Arena Idé.

För ytterligare information, kontakta:
Marianne Nilsson, ägaransvarig, Swedbank Robur, tfn: 08-5859 2415
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 304 kontor i Sverige och 154 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2015 uppgick balansomslutningen till 2 275 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se