Swedbank i Dow Jones Sustainability Index 2021

Swedbank är listat i Dow Jones Sustainability Index för andra året i rad. Det är ett ledande index för världens mest hållbara företag.

Swedbank är en del av detta index baserat på en utvärdering av S&P, Corporate Sustainability Assessment, som bland annat omfattar bolagsstyrning, riskhantering, mänskliga rättigheter, klimatstrategi och arbetspraxis.

-Vi strävar efter att ständigt utveckla vårt arbete med hållbarhet, som är kärnan i Swedbanks affärsstrategi. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef, Swedbank.

Under det gångna året har Swedbank tagit flera steg för att stärka hållbarhetsarbetet. Swedbank finansierar inte längre okonventionell utvinning av fossilt bränsle som olja och gas, inte heller ny prospektering av fossila bränslen. Swedbank har utvecklat ett koncept för gröna aktier och har emitterat tre gröna obligationer. Och Swedbanks fondbolag Robur har skärpt sina klimatmål ytterligare samt uppdaterat reglerna för sina investeringar kopplat till fossila bränslen.

-Att vi är listade i indexet för andra året i rad är glädjande. Det visar att vårt arbete med att ständigt utveckla bankens hållbara affärsstrategi ger effekt. Vårt mål är att förbli rankat och erkänt som ett av världens mest hållbara företag i finansbranschen, säger Erik Ljungberg, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Swedbank.

Länk till rankingen:

Kontakt:

Fredrik Nilzén, hållbarhetschef Swedbank, tfn + 46 76 773 19 26

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Citat

Vi strävar efter att ständigt utveckla vårt arbete med hållbarhet, som är kärnan i Swedbanks affärsstrategi. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart.
Jens Henriksson, vd och koncernchef, Swedbank.