Swedbank inför lån med statlig garanti

I spåren av covid-19 är många företag idag i en svår ekonomisk situation. Därför välkomnar Swedbank att regeringen infört en lånegaranti som hjälper bankerna att stötta företag som har drabbats av krisen. Från och med idag erbjuder Swedbank de statligt garanterade lånen.

Sverige behöver fungerande företag och många nya arbetstillfällen skapas i små och medelstora företag. Coronakrisen påverkar också företag som i grunden är sunda - det är centralt att de får stöd.

-Vi ser att vi tillsammans med andra aktörer har en viktig roll i att hjälpa våra kunder med kunskap och ekonomiskt stöd. Det har vi gjort i 200 år och det kommer vi att fortsätta göra, säger Mikael Björknert, chef Svensk bankverksamhet, Swedbank.

Företag kan nu ansöka om Swedbanks likviditetslån
Företagskunder som är drabbade av den pågående krisen kan från och med den 8 april ansöka om likviditetslån som omfattas av den statliga lånegarantin. Syftet med lånen är att hjälpa livskraftiga företag att överbrygga den svåra situation de befinner sig i just nu. Den primära målgruppen är små och medelstora företag. Villkoren för Swedbanks lån utgår från kriterierna som Riksgälden satt upp.

-Tillsammans med de amorteringslättnader vi redan infört är förhoppningen att likviditetslånet, och andra statliga stöd ska hjälpa många företag att hålla igång sin verksamhet. Vi kommer att stötta våra kunder i att fatta kloka och hållbara beslut för sina företag, säger Mikael Björknert.

De statligt garanterade lånen finns enligt Riksgälden tillgängliga fram till och med den 30 juni 2020, men teckningsperioden kan komma att förlängas av Riksgälden, som längst till den 30 september 2020.

Information om likviditetslånet

Kontakt:
Anette Ringius, presskontakt, Swedbank, tel + 46 70 529 24 76

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 99 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2019 uppgick rörelseresultatet till 24 420 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Vi ser att vi tillsammans med andra aktörer har en viktig roll i att hjälpa våra kunder med kunskap och ekonomiskt stöd. Det har vi gjort i 200 år och det kommer vi att fortsätta göra.
Mikael Björknert, chef Svensk bankverksamhet, Swedbank