Swedbank ingår strategiskt partnerskap i Norge

Swedbank har ingått ett strategiskt partnerskap med Norges största sparbank, SpareBank 1 SR-Bank. Partnerskapet bygger på en gemensam syn på hållbar tillväxt och ger förbättrade tjänster för företagskunder i både Sverige och Norge. I anslutning till partnerskapet med SpareBank 1 SR-Bank kommer Swedbank att avyttra sin verksamhet för High Yield och ECM till SpareBank 1 Markets, som SpareBank 1 SR-Bank är aktieägare i.

─ Vårt strategiska partnerskap med SR Bank bygger på en gemensam syn på hållbar tillväxt. Swedbanks norska verksamhet blir mer effektiv och fokuserad. Detta är i linje med vår strategiska riktning och ger både ökat kundvärde och en högre avkastning på eget kapital, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.

Det strategiska partnerskapet med SpareBank 1 SR-Bank omfattar tre områden:

• Förbättrade tjänster: SpareBank 1 SR-Bank kommer tillhandahålla banktjänster för Swedbanks kunder i Norge. Swedbank kommer göra motsvarande för SpareBank 1 SR-Banks kunder i Sverige. Swedbank kommer även att erbjuda trade finance-tjänster till SpareBanken 1 SR-Banks kunder.
  • Samarbete kring kunder: Syndikering av lån kommer att göra det möjligt för SpareBank 1 SR-Bank att betjäna större kunder samtidigt som Swedbank kan växa lönsamt.
  • En portföljöverföring: En portfölj om cirka NOK 5,6 miljarder kommer att överföras från Swedbank till SpareBank 1 SR-Bank.

Swedbanks norska verksamhet kommer fokusera på tillväxt inom fyra centrala områden: förvärvsfinansiering, fastigheter, hållbar havsindustri och förnybar energi.

─ Partnerskapet ökar vår marknadsandel i Oslo och Viken och gör oss till en stark aktör på företagsmarknaden. Det innebär även att vi kan ta oss an större exponeringar, vilket kommer ge goda möjligheter till fortsatt tillväxt, säger Benedicte Schilbred Fasmer, vd för SpareBank 1 SR-Bank.

─ Avyttringen och partnerskapet gör det möjligt att stärka fokus i vår kärnverksamhet. Samtidigt behåller vi förmågan att möta kraven från svenska utställare av obligationer och aktie-emittenter såväl som våra norska kunder, säger Pål Bergström, chef för Stora företag och institutioner på Swedbank.

Förändringarna är föremål för myndighetsprövning.

Kontakt:
Ralf Bagner, pressansvarig, ralf.bagner@swedbank.se, 0730 421649
Annie Ho, chef investerarrelationer, annie.ho@swedbank.se, 0703 437815

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se