Swedbank inleder strategiskt samarbete med Pepins

Swedbank har etablerat ett strategiskt samarbete med Pepins, som hjälper onoterade tillväxtbolag med kapitalanskaffning. Swedbank har en stor kundbas av snabbväxande tillväxtbolag, som genom vårt nya samarbete kommer kunna erbjudas möjligheten att resa kapital med Pepins som rådgivare.

Tillväxtbolag tenderar att ha stora finanseringsbehov, och ibland är inte lån den lämpligaste finansieringsformen. En diversifiering av olika finansieringskällor är ofta ett bra sätt för dessa företag att såväl stärka sin kreditprofil – som mogna som bolag.

Swedbanks onoterade företagskunder kommer genom bankens samarbete med Pepins kunna erbjudas möjligheten att, tillsammans med sin rådgivare i banken, presentera sitt case för Pepins och diskutera förutsättningarna för en emission på Pepins plattform. Genom en sådan emission får bolaget tillgång till Pepins 70,000 investerare.

• Att stötta tillväxtbolag är helt centralt för vår modell, säger Per-Åke Nyberg, chef för Swedbanks investmentbank. Genom samarbetet med Pepins stärker vi vår relevans som bankpartner för de många tillväxtbolagen. Vi på Swedbanks investmentbank ser fram emot att jobba nära Pepins och våra företagskunder på deras tillväxtresa, och när kunderna blir för stora för Pepins kan de enkelt komma över till oss inför större kapitalrundor.

Pepins arbetar med kapitalrundor från runt SEK 10 upp till 90 miljoner, och Swedbanks egen investmentbank är en ledande aktör vad gäller kapitalrundor från runt SEK 100m och uppåt.

Marika Corell, ansvarig för Segment Management Corporates på Swedbank, kommenterar:

• Pepins har genomfört en rad framgångsrika kapitalanskaffningar och har idag en unik ställning på den svenska marknaden för onoterade bolag. Vi på Swedbank upplever samtidigt att Pepins och vår egen företagskultur, värdegrund och syn på långsiktiga kundrelationer stämmer väl överens. Vi ser fram emot att inleda det här samarbetet.

Philip Scholtzé, tillförordnad VD, säger:

• Med sin starka position i marknaden, breda etablering över hela landet och täckning av alla branscher, är Swedbank en optimal partner för oss på Pepins. Vi är övertygande om att vi genom det här samarbetet kommer knyta många nya, spännande bolag till vår plattform – och vi ser fram ett att, i nära samarbete med Swedbank, hjälpa dessa bolag med finansiering.

Pepins är en långsiktig partner till tillväxtbolag till vilka vi erbjuder tjänster som kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning och aktiehandel. Pepins plattform för digital kapitalanskaffning och aktiehandel i onoterade aktier är unik på den svenska aktiemarknaden. Sedan starten har över en miljard kronor rests till ett 40-tal bolag. Pepins står under Finansinspektionens tillsyn.

Kontakt:

Marika Corell, Affärsansvarig, LC&I, marika.corell@swedbank.se, +46858592169

Mattias Elander Forsgren, presskommunikatör, mattias.elander-forsgren@swedbank.se, +46 73 843 32 66

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se