Swedbank med i nytt nordiskt samarbete för att nå FNs hållbara utvecklingsmål

Idag samlas för första gången 11 nordiska koncernchefer i det nya initiativet ”Nordic CEO´s for a sustainable future”. Syftet med samarbetet är att gemensamt öka takten i arbetet med att nå FNs hållbara utvecklingsmål. Initiativet presenterades för Norges statsminister Erna Solberg under ett möte med Nordiska rådet i Oslo tidigare idag.  Erna Solberg är även ledamot i FNs hållbarhetskommitté.

I ”Nordic CEO´s for a sustainable future” medverkar koncerncheferna i Equinor, Hydro, GSMA, Íslandsbanki, Nokia, SAS, Swedbank, Telenor Group, Telia Company, Vestas och Yara International.

Koncerncheferna har gemensamt åtagit sig att anpassa sina affärsstrategier till FNs hållbara utvecklingsmål samt undersöka om det finns möjligheter till nya samarbeten för att öka takten i arbetet mot ett mer hållbart samhälle. Ytterligare ett syfte är att underlätta erfarenhetsutbyte, lärande samt utforska hur företagen bäst kan mäta effekterna av- och maximera effekterna av sina respektive hållbarhetsarbeten. Initiativet innebär också att en samarbetsplattform för de nämnda koncerncheferna samt de nordiska statscheferna bildas, där de tillsammans kan diskutera hur det nordiska hållbarhetsarbetet ska bedrivas. Ett viktigt mål med gruppens arbete är att undersöka hur man i en snabbare takt kan nå FNs hållbara utvecklingsmål, bland annat genom sk ”best practise” för ansvarsfulla affärer.

– För Swedbank är samarbete självklart när man vill uppnå resultat. Vår ambition är att bidra i omvandlingen mot ett mer långsiktigt hållbart samhälle. Tillsammans i vårt nybildade nordiska nätverk kan vi både stärka och stötta måluppfyllelsen i FNs hållbara utvecklingsmål. Tillsammans har vi också större möjligheter att hantera de underliggande utmaningarna, särskilt inom områden som klimat, långsiktigt hållbar ekonomi, jämställdhet, utbildning och innovation, säger Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef, Swedbank.

Vid bildandet av initiativet i juni 2018 skickade koncerncheferna ett gemensamt brev till de nordiska statsministrarna och informerade om sina ambitioner. Det resulterade i dagens möte med Norges statsminister Erna Solberg, som också är ledamot i FNs hållbarhetskommitté.

Läs brevet från de nordiska koncerncheferna här.

För mer information:
Fredrik Nilzén, Hållbarhetschef, Swedbank, +46 76 773 19 26
Carina Sesser Nylund, presskontakt, Swedbank, +46 72 230 52 64

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018 uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

För Swedbank är samarbete självklart när man vill uppnå resultat. Vår ambition är att bidra i omvandlingen mot ett mer långsiktigt hållbart samhälle. Tillsammans i vårt nybildade nordiska nätverk kan vi både stärka och stötta måluppfyllelsen i de globala hållbarhetsmålen. Tillsammans har vi också större möjligheter att hantera de underliggande utmaningarna, särskilt inom områden som klimat, långsiktigt hållbar ekonomi, jämställdhet, utbildning och innovation.
Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef Swedbank