Swedbank och Sparbankerna lanserar två nya mobilbanker

Swedbank fortsätter att möta kundernas mobila behov genom att lansera två nya appar. Nu finns en särskild app för företagskunder och en som är anpassad för ungdomar.

Swedbank och Sparbankerna har fokuserat på mobilitet för att kunna möta kundens och marknadens behov. Sedan tidigare erbjuder bankerna en mobilapp för privatkunder som i dag når över 1,2 miljoner användare. Nu lanseras två nya appar, en till företagskunder och en till ungdomssegmentet.

– Digitala tjänster blir allt viktigare och användandet ökar stadigt. Den här utvecklingen kommer sannolikt att hålla i sig och det är viktigt för oss att vara i framkant och fortsätta erbjuda mobila tjänster som förenklar vardagen för våra kunder. Vi har stort fokus på frågan och våra kunder kommer att få tillgång till flera bra digitala tjänster framöver, säger Lotta Lovén chef för Online Banking Development på Swedbank.

Ny app ska hjälpa företagare på språng
Allt fler företagare blir mobila och hanterar sin vardag genom sin smarta mobil. Efterfrågan på en mobilbank för företag har varit stor. Många småföretagare, exempelvis hantverkare, har svårt att hinna med bokföring och bankaffärer under vanlig arbetstid. Att betala räkningar och kontrollera inbetalningar är något som får skötas på kvällar. Men med den nya appen kan de alltid få koll på ekonomin och ta hand om brådskande ärenden när de är ute på fältet, till exempel betala en faktura i sista minuten. Mobilbanken företag passar såväl små som stora företag oavsett bolagsform.

Mobilapp ska inspirera unga att hålla koll på sin ekonomi
En annan viktig målgrupp som blir allt mer mobil är ungdomar upp till 18 år. Mobilbanken ung hjälper ungdomar att snabbt och enkelt få koll på sitt saldo och transaktioner på sitt konto. En smart funktion är möjligheten att få fram saldot direkt genom att skaka mobilen, utan inloggning och på ett säkert sätt.

– De flesta ungdomar är ”ett med sina mobiler” och vi vet också att de gärna vill slippa kontanter. Och för dem som använder mobilen som plånbok är vår snabbsaldofunktion helt perfekt. Vi har också lagt till fler praktiska och smarta funktioner som hjälper ungdomar i deras vardag och att hantera sin ekonomi på ett enkelt sätt, avslutar Lotta Lovén.

Aktuella fakta om Swedbank och Sparbankernas mobilbank:

• 60 procent av mobilbankens kunder använder iPhone och 40 procent Android
  • 42 procent av ungdomarna i åldern 15-24 har Swedbank som huvudbank. (källa: Ungdomsbarometerns Privatekonomirapport 2013)
  • Swedbank och Sparbankerna har omkring 450 000 företagskunder.

Läs mer om Mobilbanken företag swedbank.se/mobilforetag
Läs mer om Mobilbanken ung swedbank.se/mobilung

Pressbilder: Se bifogat

För ytterligare information: