• Swedbank/

Swedbank och Sparbankerna satsar på turné för att öka ungdomars kunskap i privatekonomi

I juni ger sig Swedbank och Sparbankerna tillsammans med en rad andra aktörer ut på en turné runt om i Sverige. I ett antal lärarseminarier kommer man bland annat att presentera olika verktyg och läromedel i syfte att underlätta undervisningen i gymnasieskolan i höst när privatekonomi blir ett obligatoriskt block inom samhällskunskap.

Varför behöver dagens ungdomar mer kunskaper om privatekonomi än vad deras föräldrar behövde? Vilken ekonomisk verklighet väntar dem efter skolan? Vad kan skolan göra? Vem bär ansvaret för att nya generationer utbildas för att ta eget ekonomiskt ansvar – är det bara lärarna/skolan?

Det är några av frågeställningarna som kommer att belysas i en paneldebatt under seminariet i Stockholm som äger rum den 16 juni.

Ungdomar behöver få till sig den kunskap som är nödvändig för att undvika att hamna i fällor och i stället ha god beredskap att hantera sin ekonomi i vuxenlivet. Nu när privatekonomi blir ett obligatoriskt inslag i undervisningen vill vi med lärarseminarier skapa ett engagemang och intresse för ämnet och kunna inspirera lärarna, säger Öivind Neiman, VD på Sparbankernas Riksförbund.

– Att förbättra kunskaperna i ekonomi är en viktig del av vårt samhällsengagemang. När ungdomar lär sig mer om privatekonomi får de förbättrad förståelse, insikt och förhållningssätt. Genom att nå ut i skolorna kan vi bidra till att ungdomarna får en bättre ekonomi över livet, säger Catrin Fransson, chef svensk bankrörelse i Swedbank.

Samtliga seminarier arrangeras av Sparbanksakademin. Dess medlemmar är Sparbanksstiftelserna, Sparbankerna och Swedbank. Andra aktörer på seminarierna är Kronofogden, Unga aktiesparare, KTH och Studentlitteratur. I paneldebatten medverkar: Ylva Yngveson, chef vid Institutet för Privatekonomi, Swedbank och Sparbankerna, Sandro Scocco, programchef Global Utmaning, Fedoua Beckerman, fil dr och matematikpedagog, Navet, Sjuhärads Science Center, Stefan Svanström, politisk sakkunnig, Kristdemokraterna samt Lennart Ekdahl, moderator.

Datum: 16 juni 2011
Tid: 10.00-12.30
Plats: Kungliga Myntkabinettet, Slottsbacken 6, Stockholm

Representanter för press och media är välkomna att delta. Föranmälan görs till Eva Moberg, eva.moberg@swedbank.se