• Swedbank/

Swedbank och Wise Guys fortsätter samarbeta kring ett andra fintech-acceleratorprogram

Swedbank och Wise Guys fortsätter sitt samarbete och lanserar nu sitt andra gemensamma fintech-acceleratorprogram i Riga till hösten.  Tio fintechbolag med innovativa affärsidéer kommer att antas till programmet. Förutom att startup-bolagen får tillgång till bankens experter får de också möjlighet att nå Swedbanks sju miljoner kunder i Open Banking-plattformen. De får också upp till 30 000 euro var som bidrag till att växla upp sin verksamhet.

Anmälan är öppen för fintech, proptech, regtech och insuretech samt andra startupbolag som har idéer kring- eller erbjuder tjänster och produkter som kan förenkla tillvaron för bankkunder.

För att bli uttagen till acceleratorprogrammet bör startupbolagen, utöver att ha en bra idé, också bestå av ett starkt team med kompletterande färdigheter och hög ambition att växla upp globalt.

Precis som i det första acceleratorprogrammet kommer deltagarna i andra omgången av acceleratorprogrammet att sitt hålla till fysiskt på Swedbanks lettiska huvudkontor i Riga.

-Vi bjuder in alla startupbolag som har en ambition och passion att medverka till att utveckla finansiella produkter och tjänster som kan förenkla vardagen för våra sju miljoner kunder på fyra hemmamarknader. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Startup Wise Guys genom att tillsammans erbjuda startupbolag möjlighet att experimentera och utveckla sin affärsidé tillsammans med oss på Swedbank, säger Emma Strömfelt, chef Digital innovation på Swedbank.

-Under den första omgången, hade vi många team som jobbade med betalningslösningar. I den här andra rundan vill vi nå ut bredare och komma i kontakt med startupbolag i angränsande områden som försäkring, regelverk, fastighet och cybersäkerhet. Som vår senaste alumni sa: ”Riga är livskvalitet, kontoret är spektakulärt och vi lyckades nå längre på tre månader än vad vi skulle ha gjort på egen hand på ett år”. Så om du behöver en spark i rätt riktning och du vill nå ditt mål snabbare, ansök och anslut till familjen, säger Cristobal Alonso, global vd Startup Wise Guys.

Den första omgången av fintech-acceleratorprogrammet i avslutades i juni i år. Under programmet fick deltagarna träffa mer än 130 mentorer och experter, varav 50 medarbetare från Swedbankkoncernen. Alla de tio teamen genomförde programmet framgångsrikt och hälften av dem lanserade sina tjänster under acceleratortiden.

Läs mer och ansök här: https://startupwiseguys.com/fintech/

r ytterligare information:
Emma Strömfelt, chef Digital innovation, Swedbank, tfn 073 091 22 30
Josefine Uppling, presschef Swedbank, tfn 076 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 622 000 företags- och organisationskunder med 205 kontor i Sverige och 129 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2018 uppgick balansomslutningen till 2 469 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Emma Strömfelt, chef Digital innovation på Swedbank