• Swedbank/

Swedbank regional utblick: Lägre befolkningstillväxt minskar bostadsbehovet och dämpar arbetskraftstillväxten

Sveriges befolkning växer långsammare framöver. I 160 av landets 290 kommuner kommer befolkningen att minska under det kommande decenniet. Som en följd kan bostadsbyggandet behöva sjunka ytterligare i vissa regioner samtidigt som arbetskraftstillväxten dämpas ordentligt. Det visar Swedbank regional utblick.

- De senaste tio åren har Sveriges befolkning vuxit med 90 000 personer per år. Blickar vi framåt väntas befolkningen under de kommande tio åren växa med 25 000 personer per år. Detta skifte får påtagliga effekter på både behovet av nya bostäder och arbetskraftstillväxten, säger Pernilla Johansson, seniorekonom på Swedbank.

I alla delar av landet väntas befolkningen växa långsammare framöver. Därmed kommer också behovet av nya bostäder vara betydligt lägre under de kommande åren.

- Vi har räknat på behovet av nya bostäder, och Sverige kommer att behöva betydligt färre nya bostäder de kommande tio åren jämfört med det senaste årtiondet. Trots den kraftiga nedgången i fjol kan nybyggnationen behöva minska ytterligare de kommande åren i vissa regioner, främst i Östra Mellansverige. I Sydsverige ser vi det omvända; här behöver nybyggnationen öka betydligt. I Stockholm & Uppsala behöver byggandet öka främst i Uppsala där antal invånare väntas växa snabbare än i Stockholm, säger Pernilla Johansson.

Arbetskraftstillväxten dämpas i hela landet. I landets tre storregioner i norr minskar befolkningen i åldersgruppen 20–64 år. I övriga regioner växer gruppen, men i betydligt lägre takt än föregående tioårsperiod.

Detta spär ytterligare på utmaningar med personal- och kompetensbrist, vilket i förlängningen kan leda till högre löner och riskerar att bidra till högre framtida inflation, säger Pernilla Johansson.

För rapporten i sin helhet, se bilaga eller besök www.swedbank.se/sru.

Kontakt:

Pernilla Johansson, seniorekonom, +46 73 048 10 62

Charlotte Nilsson, pressansvarig, +46 76 534 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se