Swedbank Robur Climate & Nature Report 2022

Att minimera den globala temperaturökningen och dess effekter är avgörande och kräver en långsiktig samordnad insats av många aktörer, inklusive finanssektorn. Under 2022 fortsatte Swedbank Robur att stötta och driva en positiv utveckling på klimatområdet, bland annat genom att, fastställa en ny strategi för biologisk mångfald, ta fram en ny metod för att beräkna koldioxidavtrycket i räntefonder samt börja rapportera och mäta Scope 3 koldioxidutsläpp.

I Swedbank Roburs Climate & Nature Report 2022 framgår också att fondbolaget:

•    Fortsatte att vara en aktiv och bidragande part i samarbetsforum såsom ” Finance for Biodiversity Pledge” samt ”Net Zero Asset Managers”.
•    Har ökat andelen investeringar som har verifierade netto-noll mål hos, eller anslutit sig till, Science Based Target Initative, från 13 % av vårt förvaltade kapital till 49 % (2019–2022).
•    Ligger före sin prognosticerade bana för minskning av kolintensitet i sitt förvaltade kapital.
•    Uppmanade stater att under COP15 skriva under det globala ramverket för biodiversitet (Global Biodiversity Framework) och att förbinda sig att återställa biodiversitet och världens ekosystem.

-    Resultatet i rapporten är ett kvitto på hela förvaltningens dedikerade arbete och fantastiska engagemang och visar att vi fortsatt ligger i linje med, eller rentav före, samtliga våra satta delmål, säger Pia Gisgård, chef Hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

Swedbank Robur har de senaste åren tagit flera centrala steg för att nå sina mål om att det förvaltade fondkapitalet ska vara i linje med Parisavtalet redan 2025 och koldioxidneutralt 2040. 2020 lanserades Access Edge fonderna som förvaltas i linje med Parisavtalet. 2021 lanserade man en ny fond (Climate Impact) för att möta kundernas efterfrågan på en fond med ett uttalat klimatfokus. Fonden har idag 3,7 miljarder kronor under förvaltning vilket är ett kvitto på det växande intresset för klimatfrågor.  2022 fastställdes en ny strategi för biologisk mångfald, dessutom tog fondbolaget aktiv del i att tillsammans med Finance for Biodiversity Pledge ta fram en påverkansguide om biologisk mångfald riktad till investerare. Fondbolaget publicerade också en ny metod för att beräkna koldioxidavtryck även i räntefonder, något som hittills saknats på marknaden.

-    Hållbarhet är ett ständigt pågående arbete och inget projekt med ett slutdatum. Vi har valt att ta en aktiv roll i frågor som är viktiga för våra kunder, kärnan i det innebär att vi måste våga prova och ha modet att fullfölja. Jag är mycket stolt över det vi åstadkommit hittills, även om jag är ödmjuk inför att mycket fortfarande återstår, säger Pia Gisgård.

Mer information:
(Bifogad/samt länk) Swedbank Robur Climate & Nature report 2022 (English, pdf)

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Informationschef, Swedbank Robur, +46 (0)72 230 52 64

Riskinformation
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du satt in. Fonder med riskklass 5-7 kan minska och öka kraftigt i värde. Faktablad, informationsbroschyrer och information om dina rättigheter finns på www.swedbankrobur.se.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1352 miljarder SEK (per den 31 dec 2022). Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Hållbarhet är ett ständigt pågående arbete och inget projekt med ett slutdatum. Vi har valt att ta en aktiv roll i frågor som är viktiga för våra kunder, kärnan i det innebär att vi måste våga prova och ha modet att fullfölja. Jag är mycket stolt över det vi åstadkommit hittills, även om jag är ödmjuk inför att mycket fortfarande återstår.
Pia Gisgård, chef Hållbarhet och ägarstyrning, Swedbank Robur