Swedbank Robur första svenska aktör att skriva under biologiskt mångfaldsinitiativ

Swedbank Robur har i dag som första svenska finansiella aktör undertecknat det nya initiativet Finance for Biodiversity. Totalt har 37 banker, kapitalförvaltare, försäkringsgivare och fondaktörer åtagit sig att fram till år 2024 samarbeta, engagera och bedöma sin egen biologiska mångfaldseffekt samt utveckla mål och rapportering av data relaterat till biologisk mångfald.

Initiativet till Finance for Biodiversity togs ursprungligen av medlemmar i EU Finance & Biodiversity Community, en arbetsgrupp med EU-kommissionen som värd, och är ett gemensamt åtagande drivet av aktörer inom finanssektorn. Den första fasen i initiativet lanserades av 26 finansiella institutioner under FN:s generalförsamling den 25 september 2020. Med de i dag tillkomna nya undertecknarna, kommer initiativet att totalt representera 13 länder på tre kontinenter; Australien, Europa och Nordamerika.

− Samarbete mellan företag och länder är en viktig nyckelfaktor för att framgångsrikt driva förändring i en positiv och hållbar riktning. Vi är stolta över att skriva under och vara en aktiv del i Finance for Biodiversitys initiativ. Fokuset på biologisk mångfald linjerar dessutom mycket väl med Swedbank Roburs klimatstrategi - att anpassa vårt förvaltade fondkapital till Parisavtalet 2025 och koldioxidneutralt till 2040, säger Liza Jonson, vd för Swedbank Robur.

Biologisk mångfald är ett område som är nära kopplat till klimatfrågan och den hållbara utvecklingen i samhället. Jordens biosfär är grundläggande för mänsklig motståndskraft och framsteg.

− Det är angeläget att inkludera frågor om biologisk mångfald på ett tydligare sätt och integrera det som en viktig del av samhällsdebatten. Tiden är knapp och det är avgörande att vi arbetar och engagerar oss för att tillsammans göra vad vi kan för att skydda den biologiska mångfalden och vända den negativa utvecklingen i naturen. Swedbank Robur vill aktivt vara en del av den förändring och övergång som behövs, säger Eva Axelsson, Chief Sustainability Strategist på Swedbank Robur.

De elva nya undertecknarna kommer i dag (9 december 2020) att presenteras under European Business and Nature Summit (EBNS), ett event organiserat av EU-kommissionen och dess partners.

Undertecknandet av initiativet Finance for Biodiversity kan framförallt kopplas till fyra av FN:s globala utvecklingsmål:

Finance for Biodiversity pledge

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur, tfn. +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 500 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Taggar:

Citat