Swedbank Robur förstärker med flera nyckelrekryteringar

Swedbank Robur är inne i en expansiv utvecklingsfas som omfattar hela verksamheten, och den senaste tiden har fondbolaget gjort flera viktiga nyckelrekryteringar. Ambitionen är att ännu bättre kunna bemöta den stora efterfrågan från kunder, samtidigt som man också förstärker upp både sin förvaltar- och kundorganisation med ytterligare spetskompetens.

Rekryteringarna ger Swedbank Robur en stark plattform framåt för både kundrelationer, förvaltning, produkter och tjänster.

- Vi fortsätter vår resa mot att bli världsledare i hållbart värdeskapande, och vi är mycket glada och stolta över all den kunskap och kompetens som finns inom Swedbank Robur. De senaste rekryteringarna ger oss ytterligare förstärkning i form av flera erfarna och erkänt duktiga medarbetare med en djup förståelse för marknaden och våra kunders behov, säger Erik Andersson, CIO på Swedbank Robur.

Med nyrekryteringarna till det institutionella försäljningsteamet förstärks även kundorganisationen. Louise Lindevall och Erik Brinck kommer att ha en betydande roll i den fortsatta utvecklingen av Swedbank Roburs försäljning gentemot institutionella kunder, tredjepartsdistributörer och externa rådgivare. Louise Lindevall kommer närmast från Alfred Berg där hon har arbetat med rådgivning och fondurval. Innan dess arbetade hon på Carnegie Fonder i drygt fyra år. Erik Brinck har sedan 2005 framgångsrikt varit med och byggt upp den institutionella försäljningen hos Söderberg & Partners.

Den första oktober välkomnade Swedbank Robur likaså Catrin Jansson som senior portföljförvaltare av Swedbank Robur Transition (fd Ethica), en fond med stark hållbarhetsprofil som relanseras under oktober. Catrin har en lång erfarenhet som förvaltare och aktieanalytiker och kommer närmast från Enter Fonder.

I augusti tillträdde också Henrietta Theorell sin nya roll som ansvarig förvaltare för Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige. Henrietta kommer närmast från SEB och har mångårig erfarenhet av kapitalförvaltning. Hon har de senaste åren förvaltat SEB Sverigefond och SEB Swedish Value och tidigare förvaltat globala fonder inom SEB samt sektorfonder som SEB Läkemedelsfond och SEB Biotechnology Fund.

Kontakt:
Erik Andersson, CIO, Swedbank Robur, +46 (0)8 585 97 597
Carina Sesser Nylund, presskontakt, Swedbank, +46 (0)72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den näst största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 300 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Vi fortsätter vår resa mot att bli världsledare i hållbart värdeskapande, och vi är mycket glada och stolta över all den kunskap och kompetens som finns inom Swedbank Robur. De senaste rekryteringarna ger oss ytterligare förstärkning i form av flera erfarna och erkänt duktiga medarbetare med en djup förståelse för marknaden och våra kunders behov.
Erik Andersson, CIO Swedbank Robur