Swedbank Robur Hållbara investeringar 2020

I Swedbank Roburs årliga rapport Hållbara investeringar presenteras hur man integrerar och arbetar med att stötta och driva hållbarhetsfrågor i sina investeringar. I början av 2020 började fondbolaget implementeringen av sin klimatstrategi, och lanserade bland annat sex fonder säkerställda att förvaltas i linje med Parisavtalet. Man stöpte också om Swedbank Robur Råvarufond till Transition Energy – vilken fick ett helt nytt investeringsfokus på bolag som bidrar till framtidens energiförsörjning. Dessutom skärptes fondbolagets Policy för ansvarsfulla investeringar ytterligare, samt kompletterades med tre nya strategier för att välja in, välja bort och påverka.

Klimatfrågor fortsätter att ligga högt upp i samhällsdebatten, och för Swedbank Robur, har klimatet sedan flera år varit ett prioriterat fokus. Som en del i detta, antog fondbolaget en ny klimatstrategi med två övergripande ambitiösa mål; att det samlade fondkapitalet ska vara förvaltat i linje med Parisavtalets mål om att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader till år 2025, och vara koldioxidneutralt till år 2040.

- Vår vision att vara världsledare i hållbart värdeskapande kombinerat med vårt uttalade fokus på klimat sätter en förväntan på Swedbank Robur att vi ska gå först och inspirera till förändring. De tuffa mål vi har satt i vår klimatstrategi har vi under året fortsatt med att bryta ned till konkreta handlingsplaner och integrerat i våra investeringsstrategier, processer och förvaltning. Vi vill fortsätta arbeta för att skifta kapitalet i en mer hållbar riktning och ta en tydlig ställning i frågor som är viktiga för våra kunder bolagen vi investerar i och utvecklingen framåt, säger Liza Jonson, VD på Swedbank Robur.

Swedbank Roburs hållbarhetsdialoger under året spände över många områden, och totalt genomfördes 948 bolagskontakter. I bolagsdialogerna har frågorna handlat om alltifrån behovet av att kartlägga sitt leverantörsled för att förstå hållbarhetsrisker i hela värdekedjan till, energieffektiviseringar, klimatmål, fler kvinnor och bättre mångfald i styrelser och incitamentsprogram som premierar långsiktigt värdeskapande snarare än kortsiktig vinstmaximering. I och med den pågående pandemin, har frågorna till viss del varit lite annorlunda mot tidigare år. Här har fondbolaget till exempel efterfrågat hur bolagen hanterar säkerhet och hälsa för sina medarbetare, liksom hanteringen av uppsägningar och stöd till permitterad personal.

- Som Sveriges största fondbolag har vi en möjlighet och ett ansvar att fortsätta driva, stötta och inspirera bolagen i deras hållbarhetsarbete. Pandemin bidrog till att vi under året övergick alltmer till digitala möten, och vi ser inte att det har inverkat på våra möjligheter att påverka utifrån vår ägarroll, säger Pia Gisgård, Chef hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

Swedbank Roburs Policy för ansvarsfulla investeringar skärptes också ytterligare under året och kriterierna för att välja bort fossila bränslen utökades till att utöver kol, också välja bort investeringar i bolag som producerar olja och gas samt bolag som har en direkt verksamhet kopplat till okonventionell utvinning av olja, gas, oljesand/gas och skifferolja/gas*.

- Vi ser vårt arbete med hållbarhetsfrågor som en kontinuerlig och aktiv process, inte som ett projekt med ett slutdatum. Under året bearbetade och skärpte vi ytterligare vår Policy för ansvarsfulla investeringar och definierade på ett tydligt sätt vår värdegrund, vilka metoder vi arbetar efter och vad som är viktigt för oss när vi gör en investering, säger Pia Gisgård.

I samband med rapporten Swedbank Robur Hållbara investeringar 2020, publiceras även rapporten Tillämpning av principer för aktieägarengagemang 2020.

Mer information:
Swedbank Robur Hållbara investeringar 2020 (länk).
Swedbank Robur Tillämpning av principer för aktieägarengagemang 2020 (länk).

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur tfn. +46 72 230 52 64

Riskinformation:
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du har satt in. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och använda förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Du hittar faktablad, informations-broschyr och fondbestämmelser under respektive fond på swedbankrobur.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

*Med undantag för omställningsbolag. Dessa redovisas på Swedbank Roburs Gröna Lista, www.swedbankrobur.se.

press@swedbank.com

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Vi ser vårt arbete med hållbarhetsfrågor som en kontinuerlig och aktiv process, inte som ett projekt med ett slutdatum. Under året bearbetade och skärpte vi ytterligare vår Policy för ansvarsfulla investeringar och definierade på ett tydligt sätt vår värdegrund, vilka metoder vi arbetar efter och vad som är viktigt för oss när vi gör en investering.
Pia Gisgård, Chef hållbarhet och ägarstyrning, Swedbank Robur