Swedbank Robur Hållbara investeringar 2021

I Swedbank Roburs årliga rapport Hållbara investeringar presenteras hur man integrerar och arbetar med att stötta och driva hållbarhetsfrågor i sina investeringar. I rapporten för 2021 framgår bland annat att fondbolaget utökade antalet fonder säkerställda att förvaltas i linje med Parisavtalet, lanserade en ny fond med fokus på klimatfrågan och hur man arbetar med implementeringen av det nya regelverket EU SFDR*.

- Vi har sedan länge haft starkt fokus på hållbarhet, och i synnerhet klimatfrågan. Vårt hållbarhetsarbete är idag väl integrerat i förvaltningen och vår ambition är att kontinuerligt utveckla och förfina det över tid. Vi fortsätter att steg för steg bygga en allt högre lägstanivå av hållbarhet i alla våra fonder. Under 2021 tog vi flera positiva steg framåt, samtidigt är vi ödmjuka inför att mycket arbete återstår, säger Pia Gisgård, chef hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

Implementeringen av det nya regelverket EU SFDR har fortsatt och Swedbank Robur konstaterar att man ligger väl i fas även för kommande delar. I princip samtliga av bolagets fonder är enligt det nya regelverket klassificerade som ”ljusgröna”, förutom två som är ”mörkgröna” och en realräntefond som ”övrigt”.

2020 lanserade Swedbank Robur sina första fonder, Access Edge, säkerställda att förvaltas i linje med Parisavtalet, och under 2021 säkerställde man även aktiekapitalet i generationsfonderna Transfer**. För att möta upp kundernas efterfrågan på sparande med klimatfrågan i fokus lanserade man också den nya fonden Climate Impact.

Under föregående år har fondbolaget varit aktiv i flera internationella samarbetsinitiativ, bland annat Finance for Biodiversity Pledge, Access to Medicine och Net Zero Asset Managers.

Samarbete är en nyckelfaktor i en hållbar omställning, och vi månar om att vara aktiva deltagare i olika forum. I flera forum arbetar vi i arbetsgrupper för att ta fram standarder och ramverk, och inom Net Zero Asset Managers gjorde vi bland annat en genomlysning av vårt tidigare arbete, fastställde nya klimatdelmål och publicerade också en plan för hur vi ska nå netto noll, säger Pia Gisgård.

Inom ramen för ägarstyrningsarbetet rapporterar Swedbank Robur att man under året bland annat har deltagit i 111 valberedningar, röstat på 786 bolagsstämmor och kontaktat 1155 bolag om bolagsstyrnings- och hållbarhetsfrågor.

I samband med rapporten Swedbank Robur Hållbara investeringar 2021, publiceras även rapporten Ägarstyrning 2021 (tidigare ”Tillämpning av principer för aktieägarengagemang”).

Mer information:
Hållbara investeringar 2021 (länk)
Ägarstyrning 2021 (länk)
Swedbank Robur Roadmap to net zero (länk)

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

*EU SFDR, (EU Sustainable Finance Disclosure Regulation), EU:s första förordning som har som mål att omdirigera kapitalflödet mot hållbar finansiering.
** Beräknat på den data som finns att tillgå avseende aktier och obligationer.

Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du har satt in. Du hittar faktablad, informationsbroschyr och fondbestämmelser under respektive fond på swedbankrobur.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det totalt förvaltade kapitalet uppgår till 2018 miljarder SEK (31 dec 2021).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Citat

Vi har sedan länge haft starkt fokus på hållbarhet, och i synnerhet klimatfrågan. Vårt hållbarhetsarbete är idag väl integrerat i förvaltningen och vår ambition är att kontinuerligt utveckla och förfina det över tid. Vi fortsätter att steg för steg bygga en allt högre lägstanivå av hållbarhet i alla våra fonder. Under 2021 tog vi flera positiva steg framåt, samtidigt är vi ödmjuka inför att mycket arbete återstår.
Pia Gisgård, chef hållbarhet och ägarstyrning, Swedbank Robur.