• Swedbank/

Swedbank Robur investerar 400 MSEK i Världsbankens obligation för en hållbar utveckling

Swedbank Robur är en av flera stora nordiska investerare som investerar i den nya obligationen för hållbar utveckling (Sustainable Development Bond) utgiven av Världsbanken (International Bank for Reconstruction and Development, IBRD). Den nya obligationen har fokus på att öka medvetenheten om jämställdhet och hälsa.

– Även om jämställdhet och hälsa är frågor som har varit en del av samhällsdebatten under en lång tid finns det tyvärr fortfarande mycket att göra. Därför är vi mycket glada över att investera 400 MSEK i Världsbankens nya obligation för hållbar utveckling och bidra till en ökad medvetenhet om jämställdhet och hälsa. Dessa frågor är viktiga delar av en hållbar utveckling och ligger också väl i linje med Swedbank Roburs mångåriga arbete för att förbättra jämställdhet och mångfald i de bolag vi investerar i genom vår roll som stora ägare, säger Thomas Bäck, senior förvaltare på Swedbank Robur.

Jämställdhet, mångfald och hälsa är viktiga delar i en hållbar utveckling och de är en naturlig del av Swedbank Roburs hållbarhetsfokus. Som en av Stockholmsbörsens största ägare utser fondbolaget bland annat ledamöter till över 100 valberedningar, vilket är betydligt fler än någon annan ägare på Stockholmsbörsen, och tar därigenom ett tydligt ansvar för styrelseuppdragsfrågor, inklusive jämställdhet och mångfald.

Världsbanken (IBRD) emitterade obligationer denominerade i svenska och norska kronor motsvarande 440 miljoner dollar. Obligationerna emitterades som ett steg i att öka medvetenheten om Världsbankens strategi, projekt och program som fokuserar på jämställdhet och hälsa, vilket bland annat belyser hur
covid-19 oproportionerligt påverkar kvinnor.

Swedbank Roburs investering på 400 MSEK i Världsbankens obligation för en hållbar utveckling (Sustainable Development Bond) kan framförallt kopplas till två av FNs globala utvecklingsmål:

#3 God hälsa och välbefinnande
#5 Jämlikhet

Mer information:
Pressmeddelande (Världsbanken)

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur tfn. +46 72 230 52 64

Riskinformation
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du har satt in. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och använda förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Du hittar faktablad, informations-broschyr och fondbestämmelser under respektive fond på swedbankrobur.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Även om jämställdhet och hälsa är frågor som har varit en del av samhällsdebatten under en lång tid finns det tyvärr fortfarande mycket att göra. Därför är vi mycket glada över att investera 400 MSEK i Världsbankens nya obligation för hållbar utveckling och bidra till en ökad medvetenhet om jämställdhet och hälsa. Dessa frågor är viktiga delar av en hållbar utveckling och ligger också väl i linje med Swedbank Roburs mångåriga arbete för att förbättra jämställdhet och mångfald i de bolag vi investerar i genom vår roll som stora ägare.
Thomas Bäck, senior förvaltare, Swedbank Robur