Swedbank Robur investerar i Riksgäldens nya mörkgröna obligation

Riksgäldens nya gröna obligation, som klassas som mörkgrön eftersom den uppfyller den allra högsta nivån av hållbarhet, ska bidra till att Sverige ska nå klimat- och miljömål. Intresset för att investera i den nya obligationen var mycket stort och översteg efterfrågan.

Erik Andersson, Kapitalförvaltningschef på Swedbank Robur, menar att det stora intresset på ett tydligt sätt speglar investerarnas vilja att hitta hållbara investeringsalternativ.
-
Idag matchar inte investerarnas förutsättningar helt den starka vilja som finns att investera hållbart. Det är en utmaning eftersom Swedbank Robur aktivt arbetar för att skapa ett hållbart och långsiktigt värde för våra sparare. Vi är därför mycket glada över att vara en av dem som får möjlighet att investera i Riksgäldens nya gröna obligation, säger Erik Andersson.

Att Riksgäldens gröna obligation är inriktad på att bidra till att Sverige uppnår sina klimat- och miljömål, anser Erik Andersson också bidrar till det stora intresset.
-
Många liknande investeringar har haft ett mer globalt fokus. Vi ser mycket positivt på att den här obligationen har fokus på det nationella klimat- och miljöarbetet. Som Sveriges största fondbolag är det en angelägen fråga både för oss och för våra sparare, säger Erik Andersson.

Obligationen har en löptid på 10 år och kommer att finansiera statens investeringar i till exempel skydd av värdefull natur, klimatinvesteringar och järnvägsunderhåll.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, press manager, Swedbank Robur tfn. +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 500 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Taggar:

Citat

Idag matchar inte investerarnas förutsättningar helt den starka vilja som finns att investera hållbart. Det är en utmaning eftersom Swedbank Robur aktivt arbetar för att skapa ett hållbart och långsiktigt värde för våra sparare. Vi är därför mycket glada över att vara en av dem som får möjlighet att investera i Riksgäldens nya gröna obligation.
Erik Andersson, kapitalförvaltningschef på Swedbank Robur