Swedbank Robur klimatberäknar fonder

Klimatfrågan är en av vår tids viktigaste hållbarhetsfrågor och därför också en viktig fråga för Swedbank Roburs kunder. Bolaget har beräknat samtliga aktie- och blandfonders koldioxidavtryck och publicerar nu uppgifterna för att underlätta för den klimatintresserade spararen.

Swedbank Robur publicerar nu samtliga aktie- och blandfonders koldioxidavtryck som är ett sätt att mäta fondernas indirekta klimatpåverkan. Rapporteringen sker trots avsaknad av en vedertagen beräkningsmodell, och Swedbank Robur använder sig av utsläppsdata från den brittiska analysfirman Trucost för att beräkna och följa upp fondernas koldioxidavtryck. Swedbank Robur följer utvecklingen av internationell praxis och kan därför komma att ändra beräkningsgrunder och nyckeltal i takt med att beräkningsmetoderna utvecklas.

Koldioxidutsläpp, orsakade av förbränning av fossila bränslen, är en starkt bidragande orsak till klimatproblematiken. För att få ned bolagens koldioxidutsläpp driver vi frågan om energieffektivitet i alla led, det vill säga såväl hos energiproducenter som hos energianvändare i alla branscher. För att hjälpa våra kunder att at ställning tycker vi det är viktigt att rapportera om den klimatpåverkan innehavet i de olika fonderna har, säger Anna Nilsson, chef för hållbarhetsanalys på Swedbank Robur.

Läs mer på swedbankrobur.se

För ytterligare information:
Anna Nilsson, chef för hållbarhetsanalys,Swedbank Robur, tel 070-879 9823
anna.nilsson@swedbankrobur.se

Pär Bäckman, informationschef, Swedbank Robur, tel 070- 655 92 33
par.backman@swedbankrobur.se

Swedbank Robur är Sveriges största och en av Nordens ledande kapitalförvaltare och ett helägt dotterbolag till Swedbank. Det förvaltade kapitalet uppgår till cirka 1 000 miljarder SEK och antalet kunder till cirka 4 miljoner. Swedbank Roburs förvaltning har genom åren belönats med en rad utmärkelser från analysföretagen Lipper och Morningstar. Förvaltningserbjudandet riktar sig till institutioner, kommuner och landsting, stiftelser, försäkringsbolag, företag och privatpersoner och ges både som diskretionära uppdrag och som fonder.