Swedbank Robur lanserar ETF:er

Idag lanserar Swedbank Robur tre så kallade ETF:er (Exchange Traded Funds). Alla tre fonderna kommer att noteras och handlas på Stockholmsbörsen, NASDAQ OMX och är sammansatta enligt nedan.

• Swedbank Robur ETF OMXS30 som följer indexet OMX Stockholm 30 GI som speglar de 30 mest omsatta aktierna på svenska börsen
  • Swedbank Robur ETF OMXS30 Bull 2 med en daglig exponering på 200 procent mot indexet OMX Stockholm 30 GI
  • Swedbank Robur ETF OMXS30 Bear -1 med en daglig exponering på -100 procent mot indexet OMX Stockholm 30 GI

– Som en av Nordens ledande kapitalförvaltare är det naturligt att vi utvecklar vårt utbud till att omfatta ETF:er som ett komplement till vårt förvaltade fonderbjudande. Swedbank Robur ser en stor potential i ETF-produkter och hoppas att vårt inträde på den här marknaden kommer att bidra till att öka intresset och kunskapen om ETF:er både hos befintliga och nya kunder. Det är en marknad som växer och som en ledande kapitalförvaltare vill vi erbjuda både befintliga och nya kunder även denna möjlighet, säger Thomas Eriksson, VD på Swedbank Robur.

– Det är glädjande att Swedbank Robur nu ger sig in på ETF-marknaden där det noterade produktutbudet hos NASDAQ mer än fyrdubblats bara de senaste tre åren, säger Jenny Rosberg, vice VD på NASDAQ OMX Nordic.

En ETF är ett värdepapper som följer ett index, en råvara eller en korg av tillgångar, samtidigt som det handlas som en aktie på en börs. Det noterade produktutbudet hos NASDAQ OMX har mer än fyrdubblats de senaste tre åren och under 2012 har omsättningen i ETF:er på NASDAQ OMX Stockholm ökat med 30 procent de första fyra månaderna jämfört med motsvarande period 2011.

ETF:er är ett attraktivt instrument för såväl den aktiva investeraren som för dem med en längre tidshorisont och gör det möjligt att enkelt och kostnadseffektivt placera i index med olika risknivåer.

För ytterligare information:
Thomas Eriksson, VD Swedbank Robur, tfn:08 – 585 924 00
Pär Bäckman, Informationschef, Swedbank Robur, tfn: 070 – 655 92 33

Swedbank Robur är Sveriges största och en av Nordens ledande kapitalförvaltare och ett helägt dotterbolag till Swedbank. Det förvaltade kapitalet uppgår till cirka 770 miljarder SEK och antalet kunder till cirka 4 miljoner. Swedbank Roburs förvaltning har genom åren belönats med en rad utmärkelser från analysföretagen Lipper och Morningstar. Förvaltningserbjudandet riktar sig till institutioner, kommuner och landsting, stiftelser, försäkringsbolag, företag och privatpersoner och ges både som diskretionära uppdrag och som fonder.