Swedbank Robur lanserar microcap-fond

Swedbank Roburs nya fond, Swedbank Robur Microcap, kommer fokusera på Micro Cap-bolag med nordiskt fokus. Upp till 20 procent av fondens värde får placeras i onoterade bolag. Det är en fond som kommer att har högre risk än en vanlig småbolagsfond och vara ett spetskomplement till det befintliga erbjudandet.

Placeringarna i den nya fonden är fokuserade på små bolag, så kallade Micro Cap-bolag, med produkter med hög teknisk innovation, högt tekniskt innehåll och affärsinnovation. Förvaltningen kommer vara långsiktig med fokus på bolag som växer med god lönsamhet och har en attraktiv branschställning. Fonden kommer innehålla 20 - 30 små- och Micro Cap-bolag.

Fonden passar den som ser tillväxtpotential i små nordiska företag som leds av entreprenörer och har en sparhorisont på minst fem år och är medveten om de unika risker som finns med att investera i små bolag.

– Norden har riktigt bra förutsättningar med bra affärsklimat, långsiktiga ägare, en genomlyst corporate governance och en hög innovationskraft. Vi har ett stort utvecklat nätverk mot mindre teknik- och innovationsbolag som vi kommer dra nytta av ”, säger Carl Armfelt, som kommer förvalta fonden tillsammans med Erik Sprinchorn.

Fakta om Swedbank Robur microcap-fond:
- teckningsperiod 3 april – 17 maj
- startar den 31 maj
- handlas kvartalsvis.
- lägsta teckningsbelopp 100.000:-
- årlig förvaltningsavgift på 2 procent
- inköpsavgift 0 procent
- inlösenavgift 5 procent med ett fritt uttag första kvartalet varje år
- stänger för nyteckning när fondförmögenheten når 2 miljarder

För ytterligare information:
Pär Bäckman, Communications Manager, Swedbank Robur Fonder, tfn: 070 – 655 92 33

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder ca 100 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totala antalet kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna och det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 100 miljarder SEK, varav drygt 780 miljarder SEK i fonder.

Taggar: