Swedbank Robur medgrundare till Nature Action 100

Swedbank Robur är en av medgrundarna till Nature Action 100, ett internationellt initiativ med ambitionen att ta itu med förlust av natur och biologisk mångfald ur ett investerarperspektiv.

Undertecknarna till initiativet kommer att prioritera dialog med företag i kritiska sektorer med målet att vända den negativa utvecklingen gällande natur och biologisk mångfald till 2030.

-    För att stoppa och vända denna utveckling vill vi stötta och driva på företag att arbeta för att bevara naturen. Det är också avgörande att öppna en dialog om dessa frågor mellan investerare, företagsledare och styrelsemedlemmar, säger Katarina Heissenberger, senior hållbarhetsanalytiker på Swedbank Robur.

Nature Action 100 har formulerat förväntningar på företag när det gäller deras ambitioner att skydda naturen. Initiativet uppmanar bland annat företag att utvärdera sin påverkan på naturen och sin exponering mot naturrelaterade risker; samt att sätta tidsbegränsade mål; implementera styrningsfunktioner och löpande redovisa sina framsteg.

-    En central del av initiativet är att övervaka företagens framsteg med hjälp av nyckelindikatorer. Nature Action 100 kommer att följa upp företagens arbete och ta fram ett benchmark över företagens arbete i förhållande till förväntningarna. Vår ambition är att detta samarbete ska vara en plattform för investerare och en inspiration för företag att öka sina åtaganden och konkreta åtgärder för naturen, säger Katarina Heissenberger.

Om Nature Action 100
•    Tisdagen den 26 september meddelade Nature Action 100 att 190 institutionella investerare, som representerar 23,6 biljoner dollar i förvaltat eller rådgivet kapital, påbörjar direkt dialog med 100 företag genom detta initiativ.
•    De 100 företagen som valts ut för dialog är värda mer än 9 biljoner dollar i marknadsvärde.
•    Initiativet riktar sig till företag inom nyckelsektorer och som anses vara särskilt viktiga för att lyckas vända utvecklingen för natur och biologisk mångfald före år 2030.
•    Sekretariatet och Corporate Engagement Working Group för initiativet leds gemensamt av organisationerna Ceres och Institutional Investors Group on Climate Change (IIGCC), medan den tekniska rådgivande gruppen för initiativet leds gemensamt av Finance for Biodiversity Foundation och Planet Tracker.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press- och informationschef, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1352 miljarder SEK (per den 31 dec 2022). Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Citat

För att stoppa och vända denna utveckling vill vi stötta och driva på företag att arbeta för att bevara naturen. Det är också avgörande att öppna en dialog om dessa frågor mellan investerare, företagsledare och styrelsemedlemmar.
Katarina Heissenberger, Senior hållbarhetsanalytiker, Swedbank Robur