Swedbank Robur medverkar i ny obligation för att lindra effekterna av Covid-19

Den europeiska investeringsbanken (EIB) har gett Swedbank och Nordea i uppdrag sätta upp en ny obligation för finansiering av stöd för att lindra effekterna av Covid-19. Obligationen är en Sustainability Awareness Bond (SAB) på 1 miljard SEK och förfaller den 15 maj 2023.

Med tanke på Covid-19-pandemin har EIB tagit fram ett paket med åtgärder som syftar till att möjliggöra stöd upp till 40 miljarder euro till europeiska företag, hälsoinsatser och ekonomin som helhet. Detta kommer att uppnås bland annat genom finansiering av brådskande infrastrukturförbättringar och utrustningsbehov inom hälsosektorn.

- Just nu finns en stor oro gällande spridningen av Covid-19 och dess effekter på den globala ekonomin, utöver de direkta humanitära effekterna. Påverkan på många företag både här i Sverige och globalt orsakar stora problem, och det finns också en osäkerhet kring när vi kan förvänta oss en positiv vändning. Vi är mycket glada att i den här turbulenta och utmanande situationen få möjligheten att delta i EIB:s obligation, säger Liza Jonson, vd för Swedbank Robur.

Intäkterna från obligationerna kommer att fördelas till EIB:s utlåningsverksamhet som bidrar till hållbarhetsmålen i enlighet med EU:s lagstiftning, inklusive utlåning till hälsoprojekt som bidrar till tillgången av hälsotjänster.

SAB-stödberättigande utvidgas till ytterligare områden i EIB:s finansiering som är direkt relaterad till kampen mot Covid-19-pandemin, i linje med en internationell hälso- eller beredskapsplan för hälsa. Dessa inkluderar stöd till nationella hälsomyndigheter och sjukhus, laboratoriefaciliteter och nätverk.

- Att investera i finansieringen av projekt med fokus på kampen mot större sjukdomar känns både mycket angeläget och helt i linje med Swedbank Roburs vision om att vara världsledande inom socialt och hållbart värdeskapande, säger Thomas Bäck, förvaltare på Swedbank Robur.

Kontakt:
Thomas Bäck, förvaltare, Swedbank Robur, tfn. +46 8 585 924 88
Carina Sesser Nylund, presskontakt, Swedbank, tfn. +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 500 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Citat

Just nu finns en stor oro gällande spridningen av Covid-19 och dess effekter på den globala ekonomin, utöver de direkta humanitära effekterna. Påverkan på många företag både här i Sverige och globalt orsakar stora problem, och det finns också en osäkerhet kring när vi kan förvänta oss en positiv vändning. Vi är mycket glada att i den här turbulenta och utmanande situationen få möjligheten att delta i EIB:s obligation.
Liza Jonson, vd Swedbank Robur