Swedbank Robur sänker avgiften på 10 fonder

Swedbank Robur fastställde i slutet av oktober beslutet att sänka förvaltningsavgiften på ytterligare 10 fonder, vilket innebär en avgiftssänkning för respektive fond på mellan 0,1- 0,3 procentenheter. Sänkningen är ett resultat av det kontinuerliga arbetet med att se över och säkerställa ett relevant och attraktivt produkterbjudande, samt i linje med fondbolagets affärsstrategi som bygger på enkelhet, innovation och hållbarhet.

Syftet med avgiftssänkningen är också att fortsätta bygga vidare på en transparent, logisk och enkel avgiftsmodell.

- Vi är måna om att erbjuda våra sparare produkter som ligger väl till i marknaden prismässigt, och ser därför kontinuerligt över våra fonders avgiftsnivåer för att säkerställa att vi är konkurrenskraftiga. Här utgår vi från bland annat produktegenskaper och kundens förväntansbild, samt att det är en prisbild som är hållbar över tid. Vi har de senaste två åren gjort 12 avgiftssänkningar och tar nu nästa steg och genomför ytterligare 10, vilket påverkar över en halv miljon sparare positivt, säger Liza Jonson, VD Swedbank Robur.

Prissänkningen, som gäller från och med den 16 november, berör följande av Swedbank Roburs fonder:

Fond Nuvarande avgift Avgift från den 16 november
Bas 25 0,80% 0,70%
Bas 50 1,00% 0,90%
Bas 75 1,20% 1,10%
Räntefond Flexibel 0,4% 0,2%
Räntefond Kort Plus 0,4% 0,2%
Selection 25 0,90% 0,80%
Selection 50 1,20% 1,00%
Selection 75 1,40% 1,20%
Stiftelsefond 1,30% 1,00%
Stiftelsefond Utd. 1,30% 1,00%

Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur tfn. 072 230 52 64

Riskinformation

Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar som du har satt in. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och använda förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Du hittar faktablad, informationsbroschyr och fondbestämmelser under respektive ond på swedbank.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Vi är måna om att erbjuda våra sparare produkter som ligger väl till i marknaden prismässigt, och ser därför kontinuerligt över våra fonders avgiftsnivåer för att säkerställa att vi är konkurrenskraftiga. Här utgår vi från bland annat produktegenskaper och kundens förväntansbild, samt att det är en prisbild som är hållbar över tid. Vi har de senaste två åren gjort 12 avgiftssänkningar och tar nu nästa steg och genomför ytterligare 10, vilket påverkar över en halv miljon sparare positivt.
Liza Jonson, VD Swedbank Robur.