Swedbank Robur sänker fondavgifter

Swedbank Robur genomför förändringar i avgifterna för fem Accessfonder. Samtliga förändringar är sänkningar av avgifterna med som mest 0.4 procentenheter.

”Förändringarna är en följd av att vi har sett över vår avgiftsstruktur vad gäller produktkategorin fond-i-fond. Vår ambition är att erbjuda ett attraktivt helhetserbjudande till ett konkurrenskraftigt pris. Vi söker alltid efter möjligheter till förbättringar och när det gäller dessa fonder så identifierade vi att det fanns utrymme för att justera avgifterna. Vi har även gjort bedömningen att den nya avgiftsstrukturen är tydligare för kunden då det blir lättare att se ett samband mellan avgiften och risken i fonden”, säger Mats Lagerqvist, VD Swedbank Robur AB Fond-i-fondsparande är framtaget för de kunder som inte har tid att aktivt hålla koll på hur de ska förändra sitt sparande från en dag till en annan. Swedbank Robur erbjuder fond-i-fondsparande under namnet Access. Det är fonder där förvaltarna kan investera i fonder från såväl Swedbank Robur som internationella fondförvaltare. ”Det här är produkter som är mycket uppskattade av sparare som på ett enkelt sätt vill få en väldiversifierad portfölj. Som sparare får man även tillgång till marknader som annars är svåråtkomliga. En fond-i-fond leverar fler tjänster, inte bara en riskpridning genom olika fonder utan även en aktiv förändring av vilka fonder som ingår. Sammantaget är Accessfonderna ett mycket bra placeringsalternativ för många sparare och med den här förändringen blir vi dessutom ännu något mer konkurrenskraftiga vad gäller avgiften”, avslutar Mats Lagerqvist. Namn/ Tidigare avgift/ Ny avgift Swedbank Robur Access Offensiv/ 1.8% / 1.6% Swedbank Robur Access Modig / 1.8%/ 1.5% Swedbank Robur Access Balanserad/ 1.8%/ 1.4% Swedbank Robur Access Försiktig/ 1.2%/ 0.8% Swedbank Robur Access Trygg/ 0.8%/ 0.7% De nya avgifterna kommer att börja gälla från och med 1 oktober 2009. För ytterligare information: Mats Lagerqvist, VD Swedbank Robur AB, 08-585 9 24 00 Pär Bäckman, informationschef, 08-585 920 89, 070-655 92 33