Swedbank Robur topprankas som ansvarsfull investerare

Swedbank Robur placerar sig på fjärde plats när Hirschel & Kramers (H&K) rankar hur europeiska kapitalförvaltare arbetar med ansvarsfulla investeringar och hållbarhet. Rankingen har utvärderat kapitalförvaltare utifrån flera olika hållbarhetsperspektiv, även hur man kommunicerar kring dessa frågor.

Det är andra året i rad som Swedbank Robur placerar sig bland de fem främsta i Europa.

- Vi är mycket glada över den fina placeringen. Det är ett tydligt kvitto på att vårt arbete med hållbarhet och ansvarsfulla investeringar, och våra medarbetares engagemang i dessa frågor, verkligen gör skillnad, säger Liza Jonson, vd Swedbank Robur.

I undersökningen framgår att Swedbank Robur är en av de kapitalförvaltare som enligt undersökningen kontinuerligt kommunicerar kring sitt arbete med ansvarsfulla investeringar. Andra faktorer som har vägts in i rankingen är företagens värderingar, övergripande ambition och externa åtaganden inom hållbarhetsområdet.

- Vår vision är att bli världsledare i hållbart värdeskapande. Det är en ambitiös vision, och det är utnämningar som den här, som visar att vi redan är en bra bit på vägen. Vi kommer att fortsätta att aktivt arbeta för att bli ännu bättre och hjälpa till att driva en positiv utveckling framåt, säger Liza Jonson.

Mer information om H&K (länk).

Kontakt:
Liza Jonson, vd Swedbank Robur, tfn: +46 8 585 973 16
Carina Sesser Nylund, presskontakt Swedbank, tfn: +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den näst största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 300 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder. Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Taggar:

Citat

Vi är mycket glada över den fina placeringen. Det är ett tydligt kvitto på att vårt arbete med hållbarhet och ansvarsfulla investeringar, och våra medarbetares engagemang i dessa frågor, verkligen gör skillnad.
Liza Jonson, vd Swedbank Robur