Swedbank Robur utökar samarbetet med Folksam

Swedbank Robur och Folksam har sedan 2007 haft ett nära samarbete inom kapitalförvaltning, administration och rapportering avseende Folksamgruppens liv- och sakförsäkringsportföljer. Swedbank Robur och Folksam fördjupar nu samarbetet, och har ingått ett strategiskt partnerskap för fortsatt utveckling av förvaltningslösningar och tillhörande tjänster.

- Affärs- och produktutveckling i nära samarbete med våra kunder är en viktig del i att löpande utveckla vårt erbjudande till alla kunder. I och med det här partnerskapet tar vi samarbetet med vår största kund Folksam till en ny nivå. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med Folksam fortsätta att arbeta för att skapa hållbart och långsiktigt värde till kunderna, säger Liza Jonson, vd på Swedbank Robur.

Folksamgruppen är Sveriges ledande försäkringskoncern med cirka fyra miljoner kunder och totalt 755 miljarder under förvaltning inom livförsäkring, tjänstepension och sakförsäkring.

För såväl Swedbank Robur som Folksam är hållbarhet en central del i affärsstrategin. Båda parter ser också stora investeringsbehov kopplat till omställningen till en klimatneutral ekonomi.

- Vår ambition är att tillsammans utveckla förvaltningsstrategier inom både traditionella och alternativa tillgångar där vi ser att det finns attraktivt värdeskapande med god diversifiering som möter och tar tillvara de möjligheter och utmaningar som sparare, företag och samhälle står inför i en framtid med hög förändringstakt, säger Jens Grebäck, Head of Client Solutions på Swedbank Robur.

Med det nya strategiska partnerskapet säkerställer Folksamgruppen förutsättningen för en fortsatt långsiktigt hållbar och väldiversifierad förvaltning för sina kunder.

- Samarbetet med Robur har fungerat väldigt väl under lång tid och därför känns det bra att nu ta ytterligare ett steg och utöka detta. Genom samarbetet får vi möjlighet att ytterligare öka diversifiering av våra tillgångsportföljer vilket ger oss ännu bättre förutsättningar att förvalta våra kunders pengar på ett hållbart, långsiktigt och effektivt sätt, säger Michael Kjeller, vice vd och chef för Kapitalförvaltning och hållbarhet Folksam.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det totalt förvaltade kapitalet uppgår till 2018 miljarder SEK (31 dec 2021).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Affärs- och produktutveckling i nära samarbete med våra kunder är en viktig del i att löpande utveckla vårt erbjudande till alla kunder. I och med det här partnerskapet tar vi samarbetet med vår största kund Folksam till en ny nivå. Vi ser mycket fram emot att tillsammans med Folksam fortsätta att arbeta för att skapa hållbart och långsiktigt värde till kunderna.
Liza Jonson, vd Swedbank Robur