Swedbank Robur utser ny aktiechef och ny räntechef

Swedbank Robur har utsett Ulrika Enhörning till ny aktiechef och Karin Beltzér till ny räntechef. Båda är sedan tidigare uppskattade och seniora medarbetare inom Swedbank Robur, och har en gedigen erfarenhet av fond- och finansbranschen. De tillträder sina nya uppdrag under november 2021.

Ulrika Enhörning har arbetat på Swedbank Robur sedan 2004. Hon kommer närmast från rollen som förvaltare för Småbolag Europa, ett uppdrag hon under en övergångsperiod också kommer att ha parallellt med att hon tillträder sin nya tjänst som aktiechef. Tidigare uppdrag inkluderar bland annat förvaltare för Europafonden samt olika chefsroller. Fokus för rollen som aktiechef kommer att vara att leda och coacha förvaltarna samt fortsätta att driva hållbarhetsarbetet framåt.

- Jag är mycket glad och stolt över att få det här förtroendet, och ser fram emot att tillsammans med förvaltarna fortsätta att arbeta för att skapa långsiktigt värde till våra kunder och sparare, säger Ulrika Enhörning, aktiechef på Swedbank Robur.

Karin Beltzér kommer närmast från rollen som förvaltare för Swedbank Robur Corporate Bond Europe High Yield samt Corporate Bond Mix, vilka hon kommer fortsätta att samförvalta medan en ersättare rekryteras. Karin har arbetat med kreditanalys och förvaltning av kredittillgångar sedan 2006 och har djup förståelse för räntemarknaden samt lång erfarenhet av fondförvaltning. Tidigare uppdrag inkluderar bland annat global high yield-förvaltning hos SEB Investment Management samt förvaltning av låneboken relaterad till Credit Suisses investment bankdivision i London.

- Det känns fantastiskt roligt att få axla rollen som ny räntechef på Swedbank Robur. Ränteplaceringar är en viktig del i en investeringsportfölj och särskilt kreditsegmentet är förhållandevis okänt i Sverige. Räntemarknaden spelar även en viktig roll i att skifta kapitalet i en mer hållbar riktning. Med olika hållbara obligationer kan vi direkt stödja klimatomställningen, och jag kommer att arbeta för att Swedbank Robur ska fortsätta ligga i framkant här, säger Karin Beltzér, ny räntechef på Swedbank Robur.

Ulrika Enhörning och Karin Beltzér tillträder sina nya roller under november månad och kommer att rapportera till Pia Haak, t.f. CIO Swedbank Robur.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Taggar: