Swedbank Roburs hållbarhetsarbete rankas som topp 8 i världen

Organisationen ShareAction har i en ny rapport genomlyst 77 internationella kapitalförvaltares hållbarhetsarbete utifrån hur man arbetar med styrning, förvaltning, klimat, biologisk mångfald och sociala frågor. Swedbank Robur placerar sig på 8:e plats i världen och som nr 1 i Norden.

- Vi är oerhört stolta och hedrade. Det här är ett mycket fint kvitto på Swedbank Roburs starka interna kompetens och engagemang för hållbarhetsfrågor. Vårt dedikerade samarbete tar oss steg för steg närmare vår vision att bli världsledare i hållbart värdeskapande, säger Pia Gisgård, chef hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

Bedömningen av ShareAction är gjord utifrån kapitalförvaltarnas ambition, omfattning på hållbarhetsarbetet, transparens samt vilka åtgärder som vidtagits för att minska klimatrelaterade och sociala risker. Rapporten understryker också att europeiska kapitalförvaltare fortsätter att axla ledarrollen i att driva på arbetet med ansvarsfulla investeringar.

- Vi noterar att alla bolag i topp tio är baserade inom EU eller Storbritannien. Rapporten visar också på en negativ trend där stora kapitalförvaltare i Nordamerika och Asien fortsätter halka efter i sitt hållbarhetsarbete. Det här är en oroväckande utveckling, baserat på resultatet i den här rapporten kan vi konstatera att våra branschkollegor i övriga delar av världen behöver växla upp sitt arbete, säger Pia Gisgård.

ShareActions rapport visar också på en snedfördelning i hur betygen fördelar sig, där endast fyra kapitalförvaltare fick betyget AA eller A för sin inställning till ansvarsfulla investeringar, medan 35 % av de bedömda förvaltarna fick betyget D eller E. ShareAction påpekar också att det finns en stor variation i resultat inom sektorn, med endast ett litet antal kapitalförvaltare som presterade bra konsekvent inom alla teman (styrning, förvaltning, klimat, biologisk mångfald och sociala frågor).

Mer information
Trillion-dollar asset managers treading water on urgent environmental and social action
Om Swedbank Roburs hållbarhetsarbete

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press- och informationschef, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det totalt förvaltade kapitalet uppgår till 1352 miljarder SEK (per den 31 dec 2022). Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Vi är oerhört stolta och hedrade. Det här är ett mycket fint kvitto på Swedbank Roburs starka interna kompetens och engagemang för hållbarhetsfrågor. Vårt dedikerade samarbete tar oss steg för steg närmare vår vision att bli världsledare i hållbart värdeskapande.
Pia Gisgård, chef hållbarhet och ägarstyrning, Swedbank Robur.