Swedbank Roburs Klimat- och naturrapport 2023

Under 2023 fortsatte Swedbank Robur att ta en aktiv roll i att visa vägen framåt och driva på en hållbar utveckling i fondbranschen. Bland annat uppdaterades Swedbank Roburs Naturstrategi och två artikel 9-fonder med fokus på klimatet (Climate Bond och Climate Bond High Yield) lanserades. Fondbolaget tog också ytterligare ett viktigt steg för att öka transparensen kring finansiella instrument och hållbara investeringar genom att utvidga klimatrapporteringen till att även omfatta statsobligationers koldioxidavtryck(1).

Liksom klimatförändringar kommer utarmningen av naturen och den biologiska mångfalden att ha negativa effekter på ekonomin. Över hälften av världens BNP är antingen starkt eller måttligt beroende av naturresurser och ekosystemtjänster. För att bidra till att motverka och vända den negativa utvecklingen har Swedbank Robur under 2023 bland annat uppdaterat sin Naturstrategi. Fondbolaget var också en av grundarna till i Nature Action 100, ett internationellt samarbete mellan investerare för att adressera frågor och risker relaterat till natur och biologisk mångfald.

- Samarbete är en viktig nyckelfaktor för att vända den negativa utvecklingen. Genom aktivt deltagande i internationella investerarinitiativ som Nature Action 100, Finance For Biodiversity Pledge och Net Zero Asset Managers strävar vi efter att göra en verklig skillnad för vår planet och dess resurser samtidigt som vi skapar långsiktigt värde till våra sparare, säger Pia Gisgård, chef Hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

För att adressera klimatförändringarna och frågor kring natur och biologisk mångfald har Swedbank Robur under året fokuserat på att föra dialog med bolag inom sektorer som har stor påverkan på klimat och natur.

- Denna strategi hjälper oss både i arbetet med att hantera klimatrisker och att identifiera bra investeringsmöjligheter som stöttar omställningen och som kan skapa värde till våra fondandelsägare på ett sunt sätt. Tack vare mycket arbete, starkt engagemang och gediget kunnande är jag stolt över att vi är i linje med våra satta delmål för att allt vårt fondkapital ska förvaltas i linje med Parisavtalet år 2025 och koldioxidneutralt år 2040, säger Pia Gisgård.

I Swedbank Roburs Climate & Nature Report 2023 framgår också att fondbolaget:

• Har ökat andelen investeringar som har verifierade netto-noll mål hos Science Based Target Initative, från 33 % av det förvaltade kapitalet till 44 % (2022–2023). Det innebär att de idag är i linje med sitt satta delmål som är 60 % år 2030.
  • Ligger före sin prognosticerade bana för minskning av kolintensitet i sitt förvaltade kapital.
  • Ligger före sin prognosticerade bana för andelen förnybar energi i sina investeringar.

Mer information:
Swedbank Robur Climate & Nature Report 2023 (English, pdf, länk)

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press och informationschef, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Riskinformation
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du satt in. Fonder med riskklass 5-7 kan minska och öka kraftigt i värde. Faktablad, informationsbroschyrer och information om dina rättigheter finns på www.swedbankrobur.se.

(1) Swedbank Robur har som en av de första kapitalförvaltarna börjat redovisa koldioxidavtrycket för innehav i statsobligationer genom att rapportera koldioxidavtryck i statsobligationer, vilket utgör 9 % av det förvaltade kapitalet i fondbolagets räntefonder.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1614 miljarder SEK (per den 31 dec 2023). Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Denna strategi hjälper oss både i arbetet med att hantera klimatrisker och att identifiera bra investeringsmöjligheter som stöttar omställningen och som kan skapa värde till våra fondandelsägare på ett sunt sätt. Tack vare mycket arbete, starkt engagemang och gediget kunnande är jag stolt över att vi är i linje med våra satta delmål för att allt vårt fondkapital ska förvaltas i linje med Parisavtalet år 2025 och koldioxidneutralt år 2040.
Pia Gisgård, Head of Sustainability & Corporate Governance, Swedbank Robur