Swedbank Roburs pensionsfonder Transfer nu i linje med Parisavtalet

Under hösten 2020 lanserade Swedbank Robur sina första fonder, Access Edge, som förvaltade i linje med Parisavtalet. Nu tar fondbolaget ytterligare ett steg och säkerställer aktiekapitalet (ca 120 mdkr) i sin breda fondfamilj inom pensionssparande, Swedbank Robur Transfer, som förvaltade i linje med Parisavtalet.

- Vi har satt tuffa klimatmål för vårt förvaltade kapital, och nu tar vi ytterligare ett steg för att uppnå dem. Transparens och jämförbarhet är en viktig del i hållbarhetsarbetet, och att säkerställa ett brett kunderbjudande inom pensionssparande i linje med Parisavtalet, är en central del i vår ambition att löpande arbeta för att skapa långsiktigt och hållbart värde till våra kunder, säger Liza Jonson, vd Swedbank Robur.

Generationsfonder är ett pensionssparandealternativ som innebär att risken i fonden justeras över tid ju närmare pensionen man kommer. Swedbank Robur Transfer, en av de största PPM-fonderna på marknaden, finns i nuläget tillgänglig för fem olika generationer, från den som är född på 50-talet upp till 90-talet.

- Den analys, förvaltningsmetod och klassificering som vi har tagit fram för Swedbank Robur Transfer och Access Edge är grundat på EU Sustainable Finance klimatbenchmark. Den ger oss både möjlighet att styra våra investeringar i en hållbar riktning och samtidigt tydliggöra fondernas hållbarhetsnivå. Vi kommer att fortsätta arbeta för att förenkla och förtydliga våra olika sparalternativ, det är ett löpande arbete utan slutdatum, säger David Stenlund, förvaltare på Swedbank Robur.

Förvaltning i linje med Parisavtalet
Förvaltnings- och analysmetoden som Swedbank Robur har tagit fram baseras på regelverket för EU Sustainable Finance klimatbenchmark. Det handlar om ett antal punkter fonden måste uppfylla, där utsläppen av växthusgaser är det centrala. Fonden ska bland annat ha minst 50% lägre koldioxidavtryck än ett referensvärde* som motsvarar koldioxidavtrycket på marknaden som helhet. Utsläppen behöver minska med 7% årligen, vilket är i takt med utfasningen av fossila bränslen enligt Parisavtalet. Förvaltningsmetoden gynnar även bolag inom klimatfrämjande verksamhet som aktivt arbetar med att minska klimatriskerna.

Tidigare fonder säkerställda av Swedbank Robur att förvaltas i linje med Parisavtalet är:
Swedbank Robur Access Edge Global, Sweden, Emerging Markets, Japan, Europe och USA. Tillsammans med Transferfonderna uppgår nu totalt förvaltat aktiekapital säkerställt att vara i linje med Parisavtalet till ca 130 mdkr.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

* Referensvärde är satt som MSCI ACWI.

Riskinformation
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar som du har satt in. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och använda förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Du hittar faktablad, informationsbroschyr och fondbestämmelser under respektive ond på swedbank.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Vi har satt tuffa klimatmål för vårt förvaltade kapital, och nu tar vi ytterligare ett steg för att uppnå dem. Transparens och jämförbarhet är en viktig del i hållbarhetsarbetet, och att säkerställa ett brett kunderbjudande inom pensionssparande i linje med Parisavtalet, är en central del i vår ambition att löpande arbeta för att skapa långsiktigt och hållbart värde till våra kunder.
Liza Jonson, vd Swedbank Robur