Swedbank Roburs vd Liza Jonson vald till ny ordförande för Fondbolagens förening

Idag utsåg Fondbolagens förenings årsstämma Liza Jonson, vd Swedbank Robur, till ny ordförande.  Föreningen har 47 medlemsbolag som tillsammans förvaltar cirka 90 procent av allt fondsparande i Sverige.

- Jag är mycket stolt och glad över att bli vald till ny ordförande. Fondbolagens förening har en viktig uppgift i att tillsammans driva fondmarknadens frågor framåt, med fokus på att ta tillvara spararnas intressen och skapa förutsättningar för branschen att möjliggöra ett långsiktigt hållbart och sunt sparande för alla, säger Liza Jonson, vd Swedbank Robur.

Fondsparande är en mycket vanlig sparform i Sverige och branschens utveckling är därför en angelägen fråga för många. Föreningens breda sammansättning av medlemmar av olika inriktning och storlek, ger en bra grund för att gemensamt ta sig an olika branschfrågor

- Styrelsen speglar mångfalden av aktörer på marknaden. Det ger föreningen och kansliet en bra möjlighet att driva olika frågor med full kraft. Det finns många viktiga frågor för fondbranschen att ta tag i - bland annat ska ett nytt regelverk för hållbara fonder implementeras under det kommande året, säger Liza Jonson.

Vid stämman valdes även Magdalena Alveskog, Handelsbanken Fonder, Erik Kjellgren, Catella Fonder, och Tomas Nilsson, FCG Fonder, in som nya ledamöter i föreningens styrelse.

Mer information om Fondbolagens förening.

Kontakt:
Liza Jonson, vd Swedbank Robur, tfn. +46 8 585 973 16
Carina Sesser Nylund, presskontakt Swedbank, tfn. +46 072 230 52 64

Swedbank edistää kuluttajien, talouksien ja yritysten tervettä ja kestävää taloutta. Olemme johtava pankki kotimarkkinoilla Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa ja tarjoamme laajan valikoiman rahoituspalveluja ja tuotteita. Swedbankilla on yli 7 miljoonaa yksityisasiakasta ja noin 600 000 yritys- ja organisaatioasiakasta sekä 172 konttoria Ruotsissa ja 122 konttoria Baltian maissa. Konsernilla on myös toimintaa muissa Pohjoismaissa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Taseen loppusumma oli 30. kesäkuuta 2019 2 480 miljardia Ruotsin kruunua. Lisätiedot: www.swedbank.se

Jag är mycket stolt och glad över att bli vald till ny ordförande. Fondbolagens förening har en viktig uppgift i att tillsammans driva fondmarknadens frågor framåt, med fokus på att ta tillvara spararnas intressen och skapa förutsättningar för branschen att möjliggöra ett långsiktigt hållbart och sunt sparande för alla.
Liza Jonson, vd Swedbank Robur