Swedbank släcker för klimatet

Den 28 mars 2009 klockan 20.30 deltar miljontals människor i världen i manifestationen ”Earth Hour”. Runt om i världen förenas man i en enkel handling – att släcka ljuset under en timme. Swedbank deltar och uppmanar nu alla sina kunder, medarbetare och samarbetspartners att göra detsamma.

Swedbank och dess dotterbolag kommer att genomföra en rad aktiviteter, bland annat kommer Swedbank att så långt som möjligt släcka ner huvudkontoren i Kiev, Stockholm, Riga, Vilnius och Tallinn. För att uppnå en ännu större effekt uppmanar nu Swedbank sina ca 9,9 miljoner kunder och 21 000 anställda att släcka ljuset.

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som på kort tid vuxit till ett världsomfattande initiativ. Mer än 80 länder och 1700 städer har hittills anmält sig till Earth Hour bland annat Sydney, Peking, London, Los Angeles, Kapstaden, Moskva, Köpenhamn, Göteborg och Malmö.

Syftet är att uppmärksamma och skapa engagemang kring klimatförändringen och att skicka en kraftfull signal till beslutsfattarna om att förhandla fram ett starkt klimatavtal i Köpenhamn i december 2009 under det svenska EU-ordförandeskapet. Initiativtagare till Earth Hour är Världsnaturfonden WWF som Swedbank sedan många år tillbaka samarbetar med.

För ytterligare information:
Jenny Johansson, miljöchef, Swedbank, tfn: 08-585 937 51