Swedbank stärker marknadspositionen i södra Sverige

Kompletterande information avseende pressmeddelande ”Sparbanken Skåne* – en ny stark regional bank” klockan 07.00 fredag 14 februari.

Swedbank förvärvar Sparbanken Öresund. I en samtidig strukturaffär bildas en helt ny regional sparbank – Sparbanken Skåne* – där Swedbanks ägarandel blir 22 procent.
Affären erbjuder stora möjligheter till långsiktigt värdeskapande.

• Swedbank stärker sin marknadsposition i betydelsefull tillväxtregion
  • Swedbank övertar 16 kontor från Sparbanken Öresund
  • Ny marknadsposition i Båstad, Ängelholm och Lomma
  • Väntad positiv resultatpåverkan 2014, efter skatt, 200 mkr
  • Kärnprimärkapitalrelationen påverkas negativt med 0,6 procentenheter
  • Tidigare kostnadsguidning för 2014 justeras upp med 650 mkr
  • Sparbanken Skåne blir Sveriges största sparbank

Lars Ljungälv, nuvarande VD Sparbanken Öresund, blir ny chef för Swedbanks Södra region och kommer därmed också att ingå i Swedbanks koncernledning. Nuvarande regionchef Stojko Gjurovski fortsätter parallellt under en övergångsperiod.

Telefonkonferens fredag 14 februari klockan 10.00
Swedbanks VD och koncernchef Michael Wolf samt koncernfinanschef Göran Bronner presenterar affären vid en telekonferens för analytiker. Telekonferensen hålls på engelska och direktsänds på www.swedbank.se/ir där även en inspelning kommer att finnas tillgänglig.

För att delta i telekonferensen ring 08 505 564 74 eller +44 203 364 5374 fem minuter innan konferensen startar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gregori Karamouzis, chef Investor Relations, Swedbank tfn: 0727-40 63 38 eller ir@swedbank.com
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

* Föreslaget namn

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 305 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2013 uppgick balansomslutningen till 1 820 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se