Swedbank startar samarbete och investerar i FinTech-bolaget KACHING Retail

Swedbank startar ett kommersiellt samarbete med KACHING Retail och går in som nyckelinvesterare i FinTech-bolagets finansieringsrunda. KACHING Retail startades 2017 och är två år senare en ledande leverantör och utvecklare av mobila kassalösningar för större detaljhandelsaktörer.

- Det finns en hög efterfrågan på innovativa, flexibla och smarta kassalösningar från både handlare och konsumenter. Det bidrar både till en ökad omsättning och högre kundnöjdhet. Genom investeringen och samarbetet med KACHING Retail kan vi nu fortsätta att driva den här utvecklingen framåt, så att mobila lösningar för betalningar kan bli ännu mer smidigt och effektivt, säger Linus Singelman, Head of Group Commerce och Swedbank Pay på Swedbank.

Swedbank, som tillsammans med dotterbolaget PayEx, har samlat sitt betalningserbjudande under produktvarumärket Swedbank Pay, är en av de ledande aktörerna inom betalningar med drygt 100 000 handlare som kunder i Norden och Baltikum.

Utöver Swedbanks investering i KACHING Retail, har man också gått in i ett kommersiellt samarbete. Bankens ambition med investeringen och samarbetet med KACHING Retail, är att fortsätta ta fram mobila lösningar som stöttar och effektiviserar digitaliseringen av säljprocesser och betalningar för att förbättra kundupplevelsen i alla olika säljkanaler.

För mer information:
Linus Singelman, Head of Swedbank Group Commerce, tfn +46 72 500 89 41

Carina Sesser Nylund, presskontakt Swedbank, tfn +46 72 230 52 64

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 180 kontor i Sverige och 122 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2019 uppgick balansomslutningen till 2 462 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Det finns en hög efterfrågan på innovativa, flexibla och smarta kassalösningar från både handlare och konsumenter. Det bidrar både till en ökad omsättning och högre kundnöjdhet. Genom investeringen och samarbetet med KACHING Retail kan vi nu fortsätta att driva den här utvecklingen framåt, så att mobila lösningar för betalningar kan bli ännu mer smidigt och effektivt.
Linus Singelman, Head of Swedbank Group Commerce