• Swedbank/

Swedbank Stora Företag och Institutioner bygger för framtiden och integrerar verksamheten

Swedbanks affärsområde Stora Företag och Institutioner (LC&I), bildades för att möta större företagskunders och institutioners efterfrågan på integrerade finansiella lösningar. Nu tar LC&I nästa steg för att vidareutveckla den kundfokuserade modellen och samordnar verksamheterna internt för att leverera en integrerad rådgivning och analys.

• Capital Markets samordnar verksamheterna inom ränte-, valuta- och aktiehandel. Omorganisationen kommer ytterligare att stödja kundernas efterfrågan på en samordnad rådgivning och produktkompetens i alla tillgångsslag. En samordnad trading i samtliga tillgångsslag förväntas även förbättra riskutnyttjandet.
  • Origination and Advisory samtliga enheter som jobbar med emissioner och rådgivning på både obligations- och aktiesidan samordnas i en ny integrerad rådgivningsenhet tillsammans med finansieringsenheterna Structured finance och Loans & Syndications.
  • Swedbank Research samlar koncernens makro-, aktie- och kreditanalys under ledning av Angelique Angervall. Den ekonomiska analysen inom Swedbanks Ekonomiska sekretariat integreras i Swedbank Research hos LC&I.
  • Ny chefekonom för Swedbank blir Cecilia Skingsley. Hon har varit chef för ränte- och valutaanalys inom Swedbank sedan 2007. Hon har en Filosofie Kandidatexamen i nationalekonomi från Stockholms Universitet samt är diplomerad finansanalytiker från Handelshögskolan i Stockholm. Tidigare har hon också varit finansredaktör på Dagens Industri och pressekreterare på Finansdepartementet.

Magnus Geeber, affärsområdeschef för Stora Företag och Institutioner, ser detta som ett naturligt nästa steg.
– I alla kundundersökningar är svaren entydiga – våra kunder föredrar en diskussionspartner som har en helhetsbild och som förstår deras utmaningar. Vi måste därför kunna leverera integrerade lösningar samtidigt som vi är en fundamentalt analysdriven organisation med kundens affär och deras utveckling och bästa framför ögonen. För oss är det därför naturligt att anpassa vår organisation efter kundernas behov ytterligare.

Angelique Angervall, nytillsatt chef för Swedbank Research, har börjat planera strukturen för den nya analysenheten.
– Det är ett väldigt spännande uppdrag. Swedbank har högt rankade analytiker i alla marknader där vi är verksamma och jag är övertygad om att vi genom att jobba mer integrerat över gränserna kommer att kunna tillföra ett större kundvärde.

Swedbanks nuvarande chefekonom Cecilia Hermansson går över i en ny roll som senior ekonom där hon kommer att företräda banken i olika uppdrag men också fokusera på sin redan pågående forskning inom Centrum för Bank och Finans (Cefin) på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm.

För ytterligare information:
Magnus Geeber, chef Stora Företag och Institutioner, Swedbank, tfn: 08-585 920 44
Sara Christensen, kommunikationschef, Stora Företag och Institutioner, Swedbank, tfn: 070-937 68 67
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 7,8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 310 kontor i Sverige och cirka 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 december 2012 uppgick balansomslutningen till 1 847 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se