Swedbank svarar Finansinspektionerna i Estland och Sverige

Swedbank har idag svarat på en begäran om yttrande från Finansinspektionerna i Estland och Sverige. Banken instämmer i många av de iakttagelser och preliminära bedömningar som tillsynsmyndigheterna gör.

Swedbanks VD Jens Henriksson ger följande kommentar:

- Jag ser allvarligt på de iakttagelser som Finansinspektionen har fört fram. Det har funnits en otillräcklig intern styrning och kontroll för att hantera brister relaterade till misstänkt penningtvätt. Dessa brister har inneburit att det har funnits en risk att Swedbank och dess dotterbolag har använts för att tvätta pengar, vilket är oacceptabelt utifrån de krav och förväntningar som bland annat kunder, aktieägare och tillsynsmyndigheter har på oss.

Den svenska Finansinspektionen uppgav den 18 december att besked om utfallet av den pågående sanktionsprövningen av Swedbank meddelas i mars 2020.

Kontakt:
Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tel + 46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: