Swedbank tar initiativ för att minska kontanthanteringen

Som ett led att minska den stora mängden kontanter som är i omlopp förbättrar nu Swedbank prismodellen för kortköp i syfte att stimulera handlare att i högre grad acceptera kort. Dessutom inför Swedbank en bonus till handlare som erbjuder kontantuttag i samband med kortköp. Priset och bonusen gäller under förutsättning att handlaren har ett inlösenavtal med Swedbank Babs och en EMV-terminal för kort med chip.

Den förbättrade prismodellen passar de handlare som har ett genomsnittsköp på mindre än hundra kronor. Det nya priset för ett småköp som görs med bankkort blir 0,90 procent av beloppet vilket betyder att kostnaden för ett köp på 40 kronor, som hittills kan ha kostat ett par kronor, istället blir 36 öre.

I slutet av 2008 kommer även en bonus på 50 öre per transaktion att införas till de handlare som erbjuder Swedbanks kortkunder att ta ut kontanter i samband med bankkortsköp.

– Vi vet att våra kortkunder vill kunna göra enkla, säkra och snabba betalningar och då är kort den bästa formen. Som den största aktören på kortmarknaden är det naturligt för oss att axla vår del av ansvaret och att ta initiativ som leder i rätt riktning. Vi vill därför erbjuda handeln attraktiva lösningar som innebär att de också kan bidra till att kortanvändandet ökar, säger Kjell Hedman, vice VD och chef för Svensk Bankrörelse i Swedbank.

Kontanthanteringen kostar idag samhället ca 11 miljarder kronor. Bara i Swedbanks och sparbankernas uttagsautomater omsätts årligen närmare 120 miljarder kronor. Kontanthanteringen innebär dessutom ett allvarligt hot mot anställda i både banker och butiker, vilket inte minst den senaste tidens markanta ökning av rån visar.

För ytterligare information:
Kjell Hedman, vice VD och chef för Svensk Bankrörelse, Swedbank, tfn: 08-585 912 21
Stefan Bergelind, VD, Swedbank Babs, tfn: 08-585 995 01
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95