Swedbank tecknar avtal om kortinlösen i Finland

Swedbank har tecknat avtal för kortinlösen med S-Gruppen* (SOK), Finlands största handelskooperation. Avtalet innebär att Swedbank blir den inlösande banken för ett stort antal butiker i Finland.

-Vi är väldigt glada och nöjda över avtalet med S-Gruppen som blir en viktig långsiktig strategisk samarbetspartner. Genom avtalet får vi en perfekt plattform för att fortsätta expandera vår verksamhet till den finska marknaden och möjlighet till nya kunder samt stötta våra befintliga kunder på denna marknad, säger Erik Cyrus, chef för Group Cards på Swedbank.

- Vi ser över våra leverantörer på en regelbunden basis. Avtalet med Swedbank ger oss en mycket kostnadseffektiv lösning som hela kooperativet kan dra nytta av. Vi ser också fram emot möjligheterna som ett samarbete med en så stor aktör inom kortinlösen kan ge med tanke på den fortsatta utvecklingen och nya lösningar inom betalområdet, säger treasurer Juha Ahola, treasurer på S-Gruppen.

Swedbank är den femte största kortinlösaren i Europa och marknadsledande i Norden och Baltikum med lokal närvaro i Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Swedbank är en fullserviceleverantör av kortinlösen och har mer än 35 års erfarenhet av korttransaktioner. Banken har varit en drivande part under uppbyggandet och utvecklandet av kortbetalningar i Sverige.

*S-Gruppen
S-Gruppen är marknadsledande inom dagligvaruhandeln i Finland med en marknadsandel på cirka 46 procent. Man är också verksamma inom konsument och sällanköpsvaruhandeln, bensinstationer och servicebutiker samt hotell och restaurang. S-Gruppen består av 20 oberoende regionala och åtta lokala kooperativ utöver SOK som är det Helsingforsbaserade centrala kooperativet. S-Gruppen har 42 000 yrkesverksamma inom tjänstsektorn och har mer än 1 600 säljställen i Finland, Ryssland och de Baltiska länderna.

För ytterligare information:
Mikael Lundqvist, chef CRM Group Cards, Swedbank, telefon: +46 (0) 70 578 25 95
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, telefon: +46 (0) 70 321 39 95
Juha Ahola, Treasurer, S-Gruppen, phone +358 10 76 82047

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 314 kontor i Sverige och 156 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2014 uppgick balansomslutningen till 2 121 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se