Swedbank tredje mest jämställda bolaget i Sverige

Igår publicerades Financial Services Gender Equality Global Report & Ranking. I rapporten, har Equileap, rankat de 100 bästa företagen på jämlikhet globalt, genom att analysera 3519 bolag i 23 länder. I rapporten rankas Swedbank som det tredje mest jämställda bolaget i Sverige.

Equilaeaps rapport sätter fokus på hur arbetet med jämställdhet och mångfald i större företag utvecklas på en global nivå, genom att gradera och genomlysa statistik utifrån 19 olika kriterier.

- Vi är glada och stolta över att vara bland de hundra bästa företagen i världen och rankade som topp tre av alla företag i Sverige. Priset bekräftar att det vi gör ger resultat och att vi är på rätt väg. Nu fortsätter vi arbetet med ännu mer energi och beslutsamhet för att bidra till att driva på en fortsatt positiv utveckling framåt, säger Carina Strand, Head of Group HR på Swedbank.

Ytterligare ett bevis på att Swedbank gör framsteg inom området jämställdhet och mångfald är att banken i dagarna undertecknat ”FN:s principer för kvinnors egenmakt” (Women’s Empowerment Principles, WEP’s) – som omfattar 7 principer som syftar till att anpassa finanssektorn till FN:s mål för hållbar utveckling.

- Vi arbetar redan efter dessa principer. De ingår i både i vår interna arbetsprocess och policy ”Gender equality, diversity and inclusion”. Men självklart är undertecknandet i sig ett viktigt statement och steg i rätt riktning. Det sänder också en positiv signal till vår omgivning att vi verkligen tar dessa frågor på största allvar, säger Carina Strand.

Läs mer om Equileap här.

Kontakt:
Carina Strand, Head of HR, Swedbank, tfn: +46 (0)8 585 90 275

Carina Sesser Nylund, presskontakt, Swedbank, tfn: +46 (0)72 230 52 64

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 172 kontor i Sverige och 122 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2019 uppgick balansomslutningen till 2 480 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Vi är glada och stolta över att vara bland de hundra bästa företagen i världen och rankade som topp tre av alla företag i Sverige. Placeringen bekräftar att det vi gör ger resultat och att vi är på rätt väg. Nu fortsätter vi arbetet med ännu mer energi och beslutsamhet för att bidra till att driva på en fortsatt positiv utveckling framåt.
Carina Strand, Head of Group HR, Swedbank