Swedbank utlyser tävling för företagare som vill göra en hållbar omställning

Sverige håller på att ställa om till ett mer hållbart samhälle. Företag är en viktig del i den omställningen och därför utlyser Swedbank för tredje gången tävlingen Swedbank rivstart. Tävlingen är öppen för alla företag som vill ställa om till en mer hållbar verksamhet och som behöver stöd i det arbetet. Vinnarna belönas med ett affärsutvecklingsprogram och upp till 500 000 kronor i prispengar, samt chans att vinna priset ”Folkets röst”.

Tävlingen Swedbank Rivstart genomförs för tredje gången, nu med fokus ”Sverige ställer om”.

-Många företag ställer just nu om sin verksamhet. Dels på grund av pandemin, men även för att växla över till ett mer hållbart spår. Den här tävlingen görs för att stötta företagare och företag på deras resa mot en mer hållbar och långsiktigt lönsam verksamhet. Med tävlingen vill vi även lyfta goda exempel, inspirera och dela de erfarenheter som andra företag redan gör, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör och chef för Group Communication & Sustainability på Swedbank.

Hållbarhet en viktig anledning till att driva företag. Kantar Sifo har på uppdrag av Swedbank genomfört en undersökning bland företagare med upp till 49 anställda. Undersökningen, som genomfördes under januari 2021 och där 1 000 företagare deltog, visar att en majoritet anser att de viktigaste skälen till att starta och driva företag i Sverige är att skapa jobb och hålla Sverige levande.

Samtidigt anser 25 procent att företagande bidrar till lösningar på samhällsutmaningar som integration. 22 procent anser att det viktigaste skälet till att driva företag är att bidra med lösningar på hållbarhets- och klimatutmaningar.

-Företagen är otroligt viktiga för att samhället ska ställa om. I våra möten med kunder märker vi att det finns en stark medvetenhet och vilja men inte alltid kunskap om hur man ska ta steget. I Swedbank rivstart är en del av vinsten just att få hjälp med det genom ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram, säger Erik Ljungberg.

Swedbank rivstart belönar och stöttar företag som ställer om

Tävlingen Swedbank rivstart vänder sig till etablerade företag som vill ställa om till en mer hållbar verksamhet och som är i behov av stöd i det arbetet.

Tävlingen är öppen mellan den 22 mars och den 2 maj 2021 via www.swedbank.se/rivstart. En urvalsjury väljer ut fem finalister som på finaldagen ”pitchar” sina idéer inför en jury som leds av Jens Henriksson, vd och koncernchef på Swedbank.

-Alla fem finalister är vinnare och kommer att få ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram och upp till 500 000 kronor. Förutom en jury kommer även allmänheten ha möjlighet att lägga sin röst på en av de fem finalisterna som blir vinnare av Folkets röst och 250 000 kronor i pris, säger Erik Ljungberg.

Juryn, som presenteras i april, kommer utöver Jens Henriksson bestå av personer som på olika sätt representerar områdena hållbarhet, innovation, entreprenörskap och företagande.

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel. +46 73 045 11 68

Fakta om Swedbank rivstart

• Tävlingsperiod: 22 mars – 2 maj 2021

• En urvalsjury väljer fem finalister
  • Folkets röst: Allmänheten får rösta på de fem finalisterna och en av dem kommer vinna Folkets röst och en prissumma på 250 000 kronor
  • Livesänd final från Swedbanks huvudkontor i Sundbyberg den 26 maj 2021.
    • Finalisterna pitchar sina idéer inför en jury med erfarenhet och insikt i entreprenörskap, hållbarhet och innovation.
    • Pris: Alla finalisterna får ett individuellt anpassat affärsutvecklingsprogram.

Dessutom tävlar de om prispengar som fördelas på följande sätt:

• Förstaplats: 500 000 kronor

• Andraplats: 250 000 kronor
  • Tredjeplats: 200 000 kronor
  • Fjärde plats: 150 000 kronor
  • Femte plats: 150 000 kronor
  • Swedbank rivstart har anordnats två gånger tidigare, 2018 och 2019. Fokus båda gångerna har varit på entreprenörer med starka företagsidéer och en vilja att göra samhället vi bor i och världen lite bättre. Bidragen bedömdes utifrån affärspotential och om idén med företaget skulle kunna bidra till ett bättre samhälle. Totalt under dessa omgångar fick vi in nästan 7 000 bidrag och bland dem utsågs tio vinnare per tillfälle som fick chansen att förverkliga sina företagsidéer. De allra flesta är idag aktiva företagare som utvecklar sina idéer och verksamheter vidare.

Många företag ställer just nu om sin verksamhet. Dels på grund av pandemin, men även för att växla över till ett mer hållbart spår. Den här tävlingen görs för att stötta företagare och företag på deras resa mot en mer hållbar och långsiktigt lönsam verksamhet. Med tävlingen vill vi även lyfta goda exempel, inspirera och dela de erfarenheter som andra företag redan gör.