Swedbank utökar sitt samarbete med Meniga

Swedbank och Meniga har samarbetat sedan 2017 för att förbättra Swedbanks digitala kundupplevelse. En effekt av samarbetet med Meniga är att Swedbanks kunder på sikt får ett mer personligt anpassat aktivitetsflöde i bankens digitala kanaler och på så sätt bättre överblick och kontroll över vardagsekonomin. Nu utökar Swedbank sitt samarbete med Meniga ytterligare genom en investering på 3 miljoner euro i bolaget. Meniga är ledande på mjukvarulösningar inom privatekonomi och har ett stort antal ledande banker som kunder i över 20 länder.

Investeringen i Meniga är en del av en strukturerad finanseringsrunda i Meniga och Swedbank deltar tillsammans med andra kunder till Meniga.

-Vi vet att allt fler av våra kunder möter oss digitalt, och att kunderna vill att vi ska bli mer proaktiva med riktade, relevanta erbjudanden och tjänster för att göra deras vardag enklare. Tillsammans med Meniga som innovativ partner kan vi ge bankens kunder en digital upplevelse som innehåller en bättre överblick och därmed större insikt i privatekonomin. Vi är därför väldigt glada över att vi nu får möjlighet att stärka vårt samarbete, säger Lotta Lovén, chef för Digital Banking och medlem i koncernledningen på Swedbank.

-Det är roligt att kunna välkomna Swedbank som investerare och vi ser fram emot att fortsätta bidra på deras digitala resa. Vi är mycket imponerade av Swedbanks höga ambitionsnivå och engagemang inom det digitala innovationsområdet, säger Georg Ludviksson, medgrundare och vd Meniga.

Om Meniga
Meniga är en global världsledande leverantör av digitala så kallade ”white-label”-banklösningar. Menigas prisbelönta produkter hjälper banker och stora finansiella aktörer att förbättra kundupplevelsen i digitala kanaler både i mobilen och online. Totalt sett bidrar Meniga till att förbättra den digitala kundupplevelsen för över 50 miljoner bankkunder i 23 länder. Meniga har utvecklat ett ramverk för nästa generations digitala kundupplevelse för bankkunder, och har kontor i London, Reykjavik, Warszawa och Stockholm.

För mer information:
Lotta Lovén, chef Digital Banking och medlem i koncernledningen, Swedbank, +46 70 815 51 66
Josefine Uppling, Head of Press office, Swedbank, +46 76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 625 000 företags- och organisationskunder med 218 kontor i Sverige och 133 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 6 februari 2018 uppgick balansomslutningen till 2 213 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Lotta Lovén, chef Digital Banking, Swedbank
Vi är mycket imponerade av Swedbanks höga ambitionsnivå och engagemang inom det digitala innovationsområdet.
Georg Ludviksson, medgrundare och vd Meniga