Swedbank utser Birgitte Bonnesen till VD och koncernchef

Swedbanks styrelse har utsett Birgitte Bonnesen till VD och koncernchef i Swedbank. Birgitte Bonnesen har till idag varit tillförordnad VD i banken.

- Styrelsen har sökt en verkställande direktör med bred kunskap om och erfarenhet av finansbranschen kombinerat med ett starkt ledarskap. Birgitte har arbetat större delen av sitt yrkesliv i olika ledande roller i banken, hon känner alla delar av organisationen och har ett stort fokus på kunderna och kollegorna. Genom sin karriär och under de månader hon har varit tillförordnad VD har Birgitte visat att hon är den mest lämpade kandidaten för att leda banken in i nästa fas, säger Lars Idermark, styrelsens ordförande.

- Det här är ett av de finaste jobb jag kan tänka mig. Jag är glad över att ha fått förtroendet att leda Swedbank, banken där jag arbetat i snart 30 år. Swedbank når många människor i Sverige, Estland, Lettland och Litauen genom våra tjänster, våra värderingar och vårt samhällsengagemang och gör skillnad. Vi har en del utmaningar, bland annat behöver vi bli ännu bättre på att lyssna på kunderna och ge dem de banktjänster som de vill ha. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas med det, säger Birgitte Bonnesen.

Birgitte Bonnesens ersättning uppgår till en fast årslön om 13 miljoner kronor. Ingen rätt till rörlig ersättning föreligger. Birgitte Bonnesen kommer dessutom att erhålla pensionsavsättningar motsvarande 35 % av lönen. Mer information om villkoren kommer att framgå av Swedbanks delårsrapport för kvartal 1 som publiceras den 26 april 2016.

Vi bjuder in till pressmöte på svenska idag klockan 10:30 CET på Swedbanks huvudkontor i Sundbyberg, Landsvägen 40. Presskonferensen kan även följas i realtid på http://edge.media-server.com/m/p/9f8h3kbw

Vid presskonferensen medverkar Lars Idermark, styrelsens ordförande och Birgitte Bonnesen, VD och koncernchef.

För ytterligare information:
Cecilia Hernqvist, kommunikationsdirektör, Swedbank, tel 070-681 07 39
Claes Warrén, tf presschef, Swedbank, tel 070-375 00 54

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.  Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 275 kontor i Sverige och 144 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder i Sverige. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 december 2015 uppgick balansomslutningen till 2 149 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se