Swedbank utser Maris Mancinskis till ny chef för Lettland

Maris Mancinskis har utsetts till ny chef för Swedbank i Lettland från den 12 februari 2009. Han efterträder Maris Avotins som kommer att fortsätta att arbeta inom Swedbankkoncernen.

Maris Mancinskis har mer än 14 års erfarenhet från den finansiella sektorn, både i Lettland och i andra länder. Han har haft flera toppbefattningar inom den baltiska grenen av Swedbankkoncernen. Han började på Hansabank 1999 inom området för finansiella marknader. Under ett antal år ansvarade han för Hansabanks företagsdivision och var medlem i Hansabanks ledning. De senaste två åren har Mancinskis arbetat som chef för Swedbank i Ryssland, där han slutade under 2008.

– Vi är mycket glada och välkomnar Maris Mancinskis tillbaka till vårt baltiska team. Hans erfarenhet, kunskap och personlig styrka behövs för att noggrant navigera verksamheten och våra kunder igenom växande utmaningar. När han nu tar ansvaret för den lettiska verksamheten kommer han tillbaka till organisationen och har därmed redan goda relationer med våra kunder, säger Erkki Raasuke, chef för Baltisk bankrörelse i Swedbank.

– Jag är glad för att återgå till koncernens baltiska verksamhet. Vi har en bra position och den interna styrkan för att framgångsrikt kunna hantera verksamheten igenom svårare år och bli starkare och uppnå en ännu mer effektiv organisation i denna process, säger Maris Mancinskis.

Maris Mancinskis blir också ledamot i ledningen för den Baltiska bankrörelsen i Swedbank.

För ytterligare information:
Erkki Raasuke, chef för Baltisk bankrörelse, Swedbank, tfn: +372 888 14 72
Kristi Künnapas, presskontakt för Baltisk bankrörelse, Swedbank, tfn: 372 562 15 672
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95